Alla barnen hälsar på hos farmor





I det lilla samhället Tidan mellan Skövde och Töreboda är min man uppvuxen. Det var på den tiden en levande ort med tåg som stannade, en yllefabrik med många anställda och kaféer, bokhandel, affärer, frisör och allehanda service. Idag finns nästan bara ICA kvar. Men i den gamla yllefabriken finns vår favoritloppis dit vi går så fort vi är på plats en söndag. Det är där jag har köpt nästan alla mina gröna fat och vaser från Uppsala Ekeby. Farfar Thore finns inte längre men barnens farmor Sonja, min svärmor, bor kvar på Parkvägen 4, intill det nedlagda Konsum, som senaste åren inrymt ett av Sveriges största antikvariat. På Parkvägen har barnen varit sedan de var små, och de har blivit kärleksfullt ompysslade och tvålade in i minsta vrå av farmor. De har också fått farmors köttbullar, morotspengar, brun sås, farmors pannkakor, bullar och kakor.
 
I helgen har sonen Viktor styrt upp så att syskonen Holm har bott tillsammans hos farmor igen. Han skulle ner med firman och jobba och körde ner redan i fredags. Systrarna Sanna och Klara tog tåget upp från Göteborg och så har de åkt tillsammans i firmabilen tillbaka till Götet idag.
 
De säger att de har gått upp ett par kilo var på knappt tre dagar. Per och jag har liksom kurrat och myst över hur himla gulligt det är att dom var där, så himla fint. Och att farmor och dom fick både en fredag och lördagkväll tillsammans.
 
 

Tydligen så hann de med ett besök på loppisen, jag måste ringa och kolla om de gjorde några fynd.
 
#1 - Anita Blomkvist Johansson

Men så himla gulligt! Och vilken go liten farmor :-)