Multitasking och mobilliv

Hur ser dina umgängesvanor ut nuförtiden?
 
Jag pratade med en femtonåring igår som faktiskt beklagade sig över att hans pappa aldrig tittade på honom. Jag frågade hur det kom sig, och han sa att de kunde sitta mittemot varandra vid köksbordet men pappan bara tittade på sin mobil hela tiden! Mobilen fanns emellan dem hela tiden, mer eller mindre.
Idag har mina tvåor på Estetik och media planerat för, och inlett en veckas mediafasta. De har fått skriva ordningsregler och bestämma hårdhetsgrad och ska sedan reflektera och utvärdera utifrån teorier om mediers påverkan och utifrån de behov medierna fyller i våra liv.
 
Den 4 februari 2004 lanserades Facebook och sedan dess har de sociala medierna fullkomligen exploderat, och intagit en allt större del av vårt liv. Det finns olyckskorpar som menar att vi sällan är helt närvarande i vårt umgänge eller i det vi gör eftersom många av oss har mobilen mellan sig och det som händer. I söndagens DN skriver Bengt Olsson en lång artikel som handlar om detta: Frånvarons gemenskap. Artikeln är fint illustrerad av Hans Malms fotografier som finns att hitta på Instagram under hashtaggen  #mobilism, som visar människor i stadsmiljöer med det gemensamma att mobiltelefonen är helt och hållet eller delvis i centrum.
 
Själv har mitt liv förändrats en hel del genom Instagram, bloggar och Facebook. Positivt på så sätt att jag får ge uttryck för ett visst mått av kreativitet, en lust att skapa i ord och bild. Negativt på så sätt att det faktiskt smyger sig in och emellan människor, relationer och upplevelser. Det ska bli spännande att höra och läsa om hur eleverna upplever det och i vilken mån de faktiskt våga utmana sina medievanor.
 
Här en printscreen från mitt Instagramkonto som till och med kan innehålla en och annan "selfie" men oftast blir det i så fall en "delfie", eget ord för att jag delar med mig av min selfie så att min man eller någon annan får vara med.
 
Trevlig helg! I eftermiddag blir det en högtidlig stund hoppas jag, när det blir invigning av Sune Jonssons dokumentärfotoavdelning på Västerbottens Museum.
 
#1 - paul

Cissi
Ja det kikas mycket på lilla skärmen idag. Jag försöker numera att avhålla mig i stort sett helt från det när jag pratar med någon eller sitter och fikar etc. Men ibland glömmer man bort sig och bryter mot detta det handlar ju om "vett & etikett" och närvaro.
Hoppas ni nu får en härlig invigningshelg i Gamm-Ume!

Svar: Tråkigt att du inte fanns här. Vill ju kindpussas på fina vernissager. Leonor Fini är en fin bekantskap. Kram
MammaMedia