Novembers sista suck

 
Urvriden, torr och svajigt hängande på en kökskran vid ett lagomt sunkigt kök, kan det vara en metafor för medieläraren Holm i slutet av november...men humorn har jag kvar...eller?
 
Herregud, vad vi har jobbat hårt i höst, mina kollegor och jag! Vi sliter som galningar med våra nya kurser, betygskriterier, bedömningsmatriser, likabehandlingsplaner, elevdemokrati och entreprenörskapssamarbeten. PUH! Vi kryss- och dubbelbokar salar och positioner i planeringsmatriser för alla kurser som vi är flera lärare involverade i. Vi försöker se varje elev utifrån dennes unika, individuella förutsättningar och bokstavskombinationer OCH DET ÄR NOVEMBER! Lugn. Det ordnar sig. Så säger vi. I dag är den sista november, det är också min sista köpstoppsdag vilket sammanfaller med den internationella En köpfri dag (Buy Nothing Day) som firas världen över av miljoner människor som har fått nog av shopping- och konsumtionshets. Det är en internationell kampanj som syftar till att väcka medvetenhet om konsumtionsmönster världen över, och visa på alternativ.Välkommen att delta du också! 
 
Min köpfria period första oktober till första december har varit en skön och bra sak. Jag har reflekterat över vilken stress alla onödiga köpimpulser skapar. Den visar också att just jag, verkligen inte har så stora verkliga behov av vare sig nya kläder eller prylar, det handlar om quickfixlycka, kompensation och ganska ofta bara av ren lust till något nytt att pryda sig själv eller hemmet med.
 
Här nedan en långsam film om konsumtion som finns på En köpfri dags hemsida.
 
 
 
 
Blommor ingick inte i mitt köpstopp, så det har jag haft hemma hela tiden när jag vänt ddddddiskbänken ryggen