Miljön-vem fan bryr sig?

Det stormar och regnar och är cirka åtta grader varmt, adventsljusen i fönstren flämtar bakom regniga treglasfönster. Jag såg Lars von Triers Melancholia igår och det förstärker känslan av katastrof. Där går jorden under när den krockar med den stora planeten Melancholia. Jag vill att man ska känna att man kan påverka i alla fall litegrann utifrån vilka varor man köper. Jag vill INTE ha en tandborste eller en mascara eller en rakhyvel som är batteridriven till exempel.Jag blir irriterad på dem som skiter i sitt eget konsomtionsbeteende. Men de som kan påverka mycket, till exempel de som idagarna är i Durban för att förhandla fram ett nytt miljöavtal som ska gälla när Koyotoavtalet går ut nästa år, det kan verkligen påverka, men det verkar som att de inte vill eller förmår. För att få lite mer optimism, men också en tydlig bild över hur energiförbrukningen är fördelad globalt,  så tycker jag att ni ska se den här fantastiska föresläsningen av Hans Rosling. Ge det nio minuter av ditt liv och lär dig därmed också hur man lägger upp ett tal retoriskt.