Kreativt ryck

Tack vare kära kollegan Anitas 50 årsdag tvingades jag plocka fram lite kreativitet
 
Jag är inne i en period av på tok för mycket jobb, för lite träning och absolut noll (0) kreativitet. De nya skissböckerna ligger tomma och bortglömda och pennorna likaså. När det kommer till kreativt skrivande så surrar texterna på i huvudet hela tiden; ämnen, ordval, alliterationer, roligheter och budskap.
 
Jag har däremot haft två tillfällen för förhöjd livskänsla: Ett överlevt tandläkarbesök utan att behöva återbesök. Alltså en frist på två år innan nästa undersökning. Det samma gäller den vartannat år genomförda mammografin som detta år verkligen liksom tog ett stryptag på mig. Jag var så orolig inför svaret. Föreställde mig hur jag skulle reagera om någon tumör upptäckts. Cancerskräcken är inte så konstig. Man säger att var tredje person drabbas av cancer i sitt liv och jag har många runt omrking mig. Huvva, huvva, huvva! Så gärna jag vill leva. I fredags fick jag ett positivt besked, Puh, puh, puh!
 
Efter det kunde jag till och med skärpa mig och trixa ihop ett grattiskort till min kära kollega Anita som fyllde 50 år förra måndagen. Jag hade också redan då gjort ett mailutskick för att skapa en insamling för att köpa in något fint till arbetskamraten. Så fram med papper, sax och lim och färdigställa ett onödigt stort grattiskort. Sen cyklade jag till stan för att leta något fint halsband, hittade nada som var nåt på de första ställena. Det måste vara nåt speciellt och lite maffigt och jag tänkte att jag var sent ute för att lyckas. Men hos Mias Lustgård ramlade jag över precis det jag sökte utan att jag vetat det; ett hänge föreställande ett stort monsterablad och eftersom det var REA ( alltså superduperrea) och det sista som fanns kunde jag köpa ett till att kombinera med. Hos blomsterhandlaren Linné och Grankvist var jag superkrånglig och fick blomsterhandlaren att sprätta upp färdiga buketter och blanda med nya färger och arter. Jag ville ha något lite kitchigt men utan glitter och gärna så att färgerna skar sig lite: orange, rosa, rött och lila. Men han gillade utmaningen och fixade precis det jag bad om under det att kön ringlade sig lång vid Vävens entré där blomsterhandeln ligger.
 
Ja, hela processen från klipp och klistra till shoppingen gjorde att jag fick ett litet, litet kreativt rus...men kort! Jag inbillade mig till och med att jag kunde byta jobb och bli professionell presentinköpare....Hallå, någon som vill anställa mig???
 
Nu är jag tillbaka i ett knökfullt schema, regn och ishalka på samma gång och en vansinnig lust att SKOLKA: Gå hem och pyssla, teckna och måla, eller bara ligga under en filt i soffan...helt ärligt.
 
Att få fira Anita var i alla fall toppen. Hon har ett hem som verkligen är värt att besöka. Roligt, kitchigt men smakfullt. Grattis kära kollega!