Saknar filmfestivalen i min lokala tidning

Faktiskt så är jag väldigt nära att säga upp min prenumeration av Västerbottens Kuriren! Jag vet att jag låter som en äldre dam (vilket jag väl egentligen är) som inte längre vill betala licensen för att det är för mycket skrän i radion. Jag som alltid hävdar vikten av god och granskande lokal journalistik. Jag som är så sjukt medveten om dess betydelse i ett förändrat medielandskap. Umeå Europeiska Filmfestival invigdes i tisdags med mingel och två premiärfilmer. Jag var lite kritisk till val av långfilm till premiären, den polska Mug. Jag tycker att man skulle kunna välja något mer publikfriande för att locka en större publik. Men nu hade man i alla fall lyckats fylla nästan hela Vävenscenen till en fin och högtidlig invigning med sedvanligt mikrofonkrångel. Och, tilläggas bör, att filmen tillför något som vanlig mainstreamfilm sällan gör. den ger en inblick i hur livet kan se ut i en liten ort i Polen och den visar på en tydlig skillnad mellan sekulariserade Sverige och ett land där katolicismen styr och påverkar vardag, etik och moral.
 
Efter film var det popcornsmingel och cool musik och vi diskuterade de olika filmerna och njöt av att filmfestivalen än en gång rullar igång och nu med ännu mer folk och skön festivalkänsla.
 
 
Dagen därpå öppnar jag ivrigt min tidning för att läsa om evenemanget. Och ja, jag vet att det är så många   händelser och så många som tycker att just dessa är allra viktigast att rapportera från, och att man inte kan skriva om alla. Men Umeå är en kulturstad och filmen spelar en viktg roll i det. Man har massor av spännande gäster och deltagande filmer. Inte en rad hittade jag i VK dan därpå! Inte dagen efter heller. Idag en liten notis om att Anna Brodin och Frida Sandbergs film Skolsyrran vann filmstipendiet Storspoven. Förresten GRATTIS!!!!
 
Jag tycker att det är SKITDÅLIGT av VK! Och jag vill bara kräkas på all jäkla sport jag måste bläddra mig igenom varje dag. Jag vill ha mer kulturrapportering och MER FILMFESTIVAL. Jag måste lyssna på P1 för att höra UEFF nämnas överhuvudtaget. Vi spekulerar vid frukostbordet om att de kanske väntar för att ha ett större reportage i lördagens weekendbilaga. Men umeåborna bör ju veta att festivalen är på gång redan då den startar.
 
 
Igår var jag med alla medieelever på en hel dag på festivalen och såg Gräns och fick också lyssna på och ställa frågor till Isabella Eklöf som varit med och skrivit manus. Vi såg sedan den starka och fina filmen Girl från Belgien/Nederländerna, om en flicka född i en pojkes kropp.
 
På kvällen var min man och jag och såg den omdebatterade filmen Holiday som är Isabella Eköfs debut som långfilmsregissör. Den efterföljande frågestunden som leddes av Daniel Tollefsen Altamirano var mycket spännande och givande.
 
Jag får se hur handlingskraftig jag är? Väntar in morgondagens tidning för att se hur man speglar att Umeå har en festival som sträcker sig över sex dagar, över 70 filmer och massa andra spännande gäster och evenenmang. Så jäkla mycket sport och mycket jazzfestival och Umeågala. Jag är sur, en jäkla sur kulturtant. Akta er!