Konstkrasch

 
Vilken konstvecka! Det började med utmaningen från dottern Klara, att publicera ett verk om dagen i fem dagar, det började bra, två dagar i rad. Jag hade precis köpt nya skissblock på Lloyds här på Haga och jag hade dessutom massa nya böcker om teckning hemma, som inspiration. Dag tre, fyra och fem is yet to come...
 
Men veckan fylldes av konst på annat och kanske mer seriöst sätt, på en mer professionell nivå.
Hela måndag förmiddag var kollegan Anita och jag med mediettorna på Bildmuseet för att få en djupare inblick i deras verksamhet inför att eleverna ska göra en reklamkampanj för att locka ungdomar till Bildmuseet och den samtida konsten. Tisdagmorgon var vi också på plats ochlyssnade till Helena Vejbrink, som är kommunikatör, för att höra hur de jobbar med identitet, vision, varumärke och hur allt detta ska kommuniceras. EM1 har nu delats in i fyra grupper som ska ta fram en kommunikationsplan för att locka Umeås tonåringar till Bildmuseet i höst. mer om det senare.
 
 
Konst så det ryker ur ögonen, hela veckan 
 
 
 
Trapphuset med utsikten över Umeälven är ett konstverk i sig 
 
Helena berättar om den grafiska profilen och hur den används 
 
 
På onsdag var jag med min medietrea på Västerbottens museet på visning och workshop i samband med utställningen Homeland. De ska senare få göra egna verk som på något sätt beskriver deras kulturella hemland och rötter i kursen konstarterna och samhället. Det var en fascinerande utställning som man naturligtvis skulle behöva komma tillbaka till och studera närmare. Mina elever är inte alltid så himla talträngda men jäklar vad de komloss i workshopen; med tyger, kuddar, kottar, trådar och färg, kartong och papper. De berättade också om sina verk som de hade haft en halvtimme på sig att skapa. Och jag fick en insikt: MER KREATIVT SKAPANDE SKA IN I MIN PLANERING!!! 
 
Maine Wallentinson och Ingela Wall, museipedagoger, tar hand om oss, här vid Gunilla Sambergs konstverk 
 
Olle, Joel och Maja från EM3B mellan spetsarna
 
Full fart i verkstaden
 
En grön komposition som beskriver Anja och Amanda som bor i "buschen" som de själva beskriver och de trivs med det, med skogen, naturen och lugnet
 
Här sitter vi a i en ring och alla får berätta om sin bild av sitt Homeland, det är då jag känner att detta måste vi göra mer av, mer kreativitet och berättande utifrån vad som är viktigt
 
Vackert verk en trappa ner som jag inte har läst på om vem som har skapat -får återkomma
 
 
#1 - Paul

Cissi
Vad kul att se EM 3:ornat. De var ju "bara" ettor när jag lämnade.
Saknar er allt emellanåt
Krama alla
Paul