Ring ut det gamla 2012

Dags att blicka bakåt Än en gång är det Åsa Törnkvists vackra ängel bakom gardinen som illustration
 
För mig är nyår lite magiskt, trots att det egentligen bara är en dag och en kväll i en räcka av dagar och kvällar. För mig är det som en stopp och startpunkt. Jag tycker om att fundera på vad som hänt under året, vad som varit viktigast, roligast och sorgligast. Jag tycker om att reflektera och summera, kanske kan man lära sig lte mer om livet. Jag hoppas på ett par rundor runt middagsbordet ikväll, där var och en berättar om sina upplevelser av toppen- och bottenupplevelser.
 
Jag hoppas också att jag inte ska bli för euforisk av det goda vinet och bubblet, för jag vill verkligen inte ligga i bakfylleångest årets första dag.
 
Jag bläddrar i min kalender för att hitta 2012 års bästa film, bok och kulturupplevelse men det visar sig vara svårt att gradera, men jag ska göra ett försök att hitta några toppar.
 
FILM: Jag håller med dem som lyfter dokumentären som 2012 års filmpeak och ändå har jag missat den omtalade Searching for Sugarman. Jag tycker däremot att Big boys gone bananas av Fredrik Gertten och Palme av Adolfsson och Nycander står för ett par av mina filmtoppar i år, Bill Cunningham New York av Richard Press var också en höljdare, den har jag skrivit om här.
 
BOK: Knausgård Min kamp 4 och MIn kamp 5 står för skönlitteraturen, men även när det gäller böcker så är det lite mer fakta och dokumentärt som gäller, till exempel; Rosa den farliga färgen av Fanny AMbjörnsson, Krig, kvinnor och gud, en biografi om Barbro Alving av Beata Tjärnborg, Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran och Elisabeth Åsbrinks Och i Wienerwald står träden kvar.
 
KULTUR: Jag har inte grunnat länge på detta men spontant känns Umeå Fashion Week som ett mycket bra exempel på en underbar kombination av design, kultur, kommers och evenemang. Samarbetet mellan MOVE, Designhögskolan och andra aktörer gav både tyngd och glamour till det hela.
 
TV: Mitt absolut bästa TV-program var Bergmans video. Mer sånt!
 
 
Det får räcka för idag, för nu är bastun varm och jag längtar ner till köket där Klara sminkar sin storasyster Sanna som är här och bor med oss några sköna dagar tillsammans med sin Aron.
 
Mysigt att Sanna, vår förstfödda, är hemma hos oss
 
Ikväll blir det traditionsenligt firande med vänner på andra sidan älven, fyrarätters minst, kanske lite frågesport och  lekar, och allt detta ska vara på 70-talstema. Jag har gjort små fluffiga petit chouer som jag ska fylla med lite räkor, dill och creme fraiche, det ska vara till fördrinken.
 
Detta blir årets sista outfit, jag hoppas också bli sminkad av Klara och fixad i håret. Jag blir nog ingen hippiesjuttitalist utan mer en sjuttitalstant med tuperad frisyr som en sextitalsrest.
 
Gott slut på 2012 och ett Gott Nytt 2013!