September- efter skolstart och val

Konstpedagogen Karin Jonsson i samtal med medietreorna om konstens roll i samhället
 
Sommarens torka har det talats mycket om. Tyvärr gav det inte önskat resultat i valet. Enligt Svenska Naturskyddsföreningen, SNF, har V den bästa miljöpolitiken, MP kommer tvåa och L trea! 
 
Det har dessutom varit en knastrande torka här i bloggen som väl hamnat i skuggan av både sommarsol och flytt- och städbestyr. Jag ska försöka spotta upp mig. Trots brist på vårdande av varumärket MammaMedia och brist på kreativa inlägg har jag läsare varje dag...eller kan det vara blogg.se som manipulerar?
 
Hursomhelst, terminen har börjat, schemat rullar på, eleverna kommer till lektionerna, som tar alltför mycket tid att planera och följa upp. Men det är till stora delar roligt och inspirerande. Idag har jag till exempel varit på Bildmuseet med medietreorna för en workshop utifrån John Akomfrahs verk Purple och utifrån vilken roll konsten har och ska ha i samhället. Karin Jonsson, konstpedagog, ledde samtalet och inspirerade eleverna till eget skapande. Kursen heter Konstarterna och samhället och borde vara obligatorisk i denna tid när politiker försöker politisera och styra konsten och dess innehåll.
 
Här är en grupps resultat, ett kollage som ifrågasätter Umeås kulturbudget
 
 
Här ett annat verk på samma tema men som också signalerar rädsla för ett allt mer övervakat samhälle
 
 
 Här en bild inspirerad av Akomfrahs miljöengagemang kompletterat med inspiration från kylskåpspoesi
 
 
 Här- en glaciär som smälter men ingen verkar bry sig
 
 
 ...slutligen denna vackra men något svårtolkade bild där de bara valt ut tecknade målade figurer i landskapet som skapar en surrealistisk känsla motden isiga vintern i bakgrunden och det ganska öde slättlandskapet
 
 
När jag är på Bildmuseet tänker jag att det kanske är där man ska jobba. Så fantastiska lokaler, så spännande och innovativ konst och alla dessa möten med både konstnärer och besökare. Men jag inser också att det är fantstiskt att som jag få följa elevgrupper i tre år och träfffa dem regelbundet.
 
Nu pratar väl en del av politikerna igen om mera matte, mera matte, mera matte! Jag säger MER KONST OCH KREATIVITET ÅT FOLKET OCH I SKOLAN!