Stugkökets tur för renovering

Lite extra rörigt är det innan man fått i ordning det för säsongen
 
Vi har bott i vår nya lägenhet i knappt sex veckor, där det är nyrenoverat och fint. Nu drar vi igång renovering av köket i stugan med hjälp av samma snickarduo; Kennet och Billy. I stugköket har jag sovit som liten i våningssäng som jag delat med storebror, den stod i hörnet där hörnskåpet och kökssoffan står nu. Som barn och vuxen har jag tillbringat timmar i sommarköket med, ofta måltider för 10-14 personer. Det har varit lite enkla lösningar och lite opraktiskt men det har varit  just sommarstugeköket  och alla har tyckt (tror vi) att det har varit mysigt.
 
Nu när jag ser på bilderna ser jag hur galet rörigt det ser ut. En kollega utbrast, när hon såg bilderna: "Hur har du stått ut? Jag skulle ha blivit galen!" Då blev jag nästan lite kränkt. Men bara nästan. Vi är ofta många som lagar mat tillsammans så vi behöver arbetsytor, och det vore skönt att inte vara rädd hela tiden att maten ska ramla ner i olika springor och mellanrum. Det är mörkt med de mörkgröna väggarna och det är grymt opraktiskt kring diskbänk, avlopp och sopor.
 
Nu har vi försökt tänka till så att vi inte slösar i onödan. Panelen är rätt ful men vi målar den i någon ljus grågrön färg, tar in vita enkla skåpluckor och rejäla långa arbetsbänkar. Det ska bli superspännande! Vi har varit en vända på IKEA för köksplanering, ikväll har vi haft möte med snickarna och nu har vi bokat en ny tid på IKEA för lite justeringar och beställning.
 
 
Diskbänken ska flyttas så att den hamnar framför fönstret och kylen ska flytttas till plasen därdet i och för sig fina hörnskåpet står. Matkällaren får fortsätta att husera öl, vin, konserver och annat som tål fukten
 
 
Här ska en del av väggen bort så att det öppnas upp mot storstugan. Här syns också det bottenlösa mellanrummet där en del mat hamnar som egentligen ska ner i grytorna
 
 
Ljust grågrön träpanelvägg och förhoppningsvis ett snyggare system för återvinning, golven ska slipas upp också.När vi tog över stugan efter mamma och löste ut mina bröder, lovade jag mamma att bilden på kossan allatid ska få vara kvar i stugköket
 
Här ska det öppnas upp motsvarande den ena delen av det som tidigare har varit bakugnar så det kommer att bli som en bänkskiva där man kan duka upp frukost, buffé eller att man helt enkelt kan stå och laga mat och prata med dem i storstugan