Badjävlar i grannfejd

Att hota en linslus med att lägga uppbilder på när hon badar fungerar inte för mig som gärna posar halvnaken i vilka medier som helst...ja i alla fall Folkbladet
 
Vi har råkat ut för något mycket tråkigt, en grannfejd i stugan! För fyra år sedan pratade jag med vår granne om att vi skulle bygga en bastu och frågade om vi skulle kunna gå på hens tomtgräns för att få närmare till badviken. Det skulle gå bra. När väl bastun var på plats bestämde vi ändå att vi skulle gå den lite längre vägen, på allmänningen för att det kändes bättre än att trava på hens tomt. Till saken hör att grannen har sin tomt nära stranden och haft det lugnt och badfritt de senaste femtio åren. Innan dess, när jag var liten, så badade vi där ofta. Grannen har också, på sjuttiotalet, grävt ut (vilket kostade pengar och arbete men idag är det väl förbjudet) så att det blir djupt och badbart från stenarna, och bra för att köra in båtar.
 
Glädjen över bastun var stor, och alla släktingar och vänner bjöds in den första sommaren för att prova på den vedeldade hettan med tillhörande svalkande havsbad. Ja, vi erkänner att det blev ett bastu- och badkalas, och dessvärre, ofta naket. Grannen fick verkligen spader och tog sig ett snack med oss. Och ja, jag har erkännt att det  var respektlöst. Vi bestämde att vi skulle sköta det bättre. Absolut inget mer nakenbad. Men stranden går under allemansrätten och är alls inte privat, så vi vidhöll att vi måste få fortsätta bada! Trots grannens hänvisning till bättre tider då min familj alltid gick till den andra båtviken. Hen hävdade också att de investeringar de gjort på sjuttiotalet var en anledning till att vi inte skulle ha moralisk rätt att bada nedanför hens stuga, där hen ville sitta och njuta av en obruten havsyta.
 
När äldsta dottern gick ner med sin kille ifjol somras för att ta en stilla kvällsbad, gick de förbi grannen och sa gokväll. Grannen sa: - Det här hade jag velat slippa se en så fin kväll!  Det förstörde definitivt kvällen för dotter med kille. Då vaknade tigermamman i mig! Hoppa inte på mina barn! Men jag förhöll mig lugn. Grannen har sedan sagt att hen tycker att det är OK om bara min man och jag går ner och badar. Det är det här med alla släktingar och vänner! Så i lördags eldar vi igång bastun, har en god middag att se fram emot. Lagom uppvärmda går vi ner till stranden, (observera: bara Per och jag) numera tyst och stilla och med anständiga badkläder. Vi hoppar i, frustar kanske lite eftersom vattnet på sin höjd är 14 grader. När vi hävt oss upp på stenarna och pustar ut hör vi genom havets brus hur grannen står och SKRIKER på sin veranda. Vad, hör jag inte, bara lösryckta ord som FORTSÄTTA BADA, DET ÄR FÖRJÄVLIGT, ANNAT STÄLLE, FÖRSTÖRA. Per försöker skrika nåt till svar, men jag ber honom sluta. Vi går fram till grannen och ropar ut hen, som gått in i stugan, för att prata lite sansat. Grannen som har en ny vän vid sin sida kommer ut och de är båda helt galna. Det dröjer inte länge förrän vännen kallar Per för SKITSTÖVEL!!!  Då Per frågar om hen druckit sprit är hen nästan på väg ner för att mucka gräl. Hen säger också något hotfullt men sväljer det när vi frågar om vi blir hotade. Sen kommer slutklämmen: Om ni fortätter på det här viset ska hen fota oss....och, frågar vi....ja, lägga ut det på Facebook!!! Vi frågar igen på vilket sätt det är ett hot men får bara något om vad folket i byn ska tycka, till svar. 
 
Vi bestämmer oss för att gå, vi kom ingen vart. Det är för sorgligt och väldigt, väldigt tråkigt. Jag är verkligen inte van vid att människor skäller på mig och det här var verkligen rosenrasande, rödglödgat skällande nästan med blottade tänder. Vi har varit i kontakt med Lantmäteriet och har fullständigt klart för oss att det är en allmänning, själva stranden, och att vi absolut får göra allt som allemansrätten tillåter, och ja, absolut BADA. Men vi  vill ju inte förstöra en grannsämja som åtminstone har varit. Vi ska försöka se till att inte bli bittra och nu jävlar ska här badas som bara fan. I fjol så tror jag att vi gick ner och badade sammanlagt högst sju gånger som grannen var hemma. Och då är det ner i vattnet och upp och titta lite på havet och så tillbaka till bastun.
 
Men jag tror att hen har hakat upp sig sådär som ni vet, om man liksom går och eldar upp sig, Tänk om dom kommer nu! Tänk förra fredagen när jag satt och drack vin med kompisar på verandan , så kom dom, dom kommer säkert snart också...Så när det händer, blir det liksom en explosion. Själva tanken på det och som jag förstår hemska minnen från första sommarens badbackanal som ju inte ska upprepas.
 
När jag sa att vi hade rätt att bada, så sa grannens nya vän att, Ja, laglig rätt men att det var mycket tveksamt "etiskt och moraliskt". Jag tänker att det är begrepp som innebär lite större frågor. Men när det här har blivit så gigantiskt för grannen så måste vi hitta på något sätt. Vad säger ni, kära läsare? Ge mig tips! Ska vi rekommendera KBT eller fråga Ribbing i himmelen?Jag vill verkligen inte att min granne sedan jag var liten, ska hata mig, min familj och vårt badande. När vi bara badar så går vi antingen till Bettnessands havsbad eller en båtvik en bit bort. Vid bastubadet så går vi till det närmaste badstället för att badet ska komma så direkt på bastuhettan som möjligt.
 
Det är klart att man kan förstå att en människa som haft sin utsikt helt ostörd sedan sjuttiotalet kan bli störd över att det blir en förändring. Vyn blev för några år sedan förändrad på grund av ett antal vindkraftverk på andra sidan viken, men det kan man inte göra något åt. Men hur kan man uppbåda sådan ilska över människor som badar. Vi skulle ju kunna sitta där på stranden, spela gitarr, dricka vin, flyta omkring på luftmadrasser och spela strandtennis. Men det gör vi inte. Inte än. Dessutom har vi förvarnat och frågat på det sätt som man ska göra för att hålla grannsämjan vid liv. Det är väldigt, väldigt tråkigt.
Några grannar längre upp har fått sin utsikt delvis förstörd för att grannarna nedanför har byggt ett Attefallhus. Ja, det är tråkigt men det är inget att göra åt det.
Gilla läget, och har du strandläge njut av det och blunda de tio minuter då grannarna badar.