Mamma Medias driv

En bild på problem och dess lösning på ett klurigt sätt Att ha tid att samla på sig material till genomgångar i sina ämnen är bland det allra roligaste med mitt jobb. Tyvärr är man ofta så ockuperad med administration och kringuppgifter så att den tiden blir minimerad och man måste fokuserar på ett bra möte med eleverna ( jag hoppas lyckas med detta), att hinna formulera en examinerande uppgift och följa upp den. Nu har jag äntligen en grupp i kursen Journalistik, reklam och information. Det är en kurs som alla elever på skolan kan välja till årskurs två och tre, det gör att en del elever, de som går Estetik och media åk2 och 3 har helt andra förkunskaper än de andra, vilket såklart är en delikat utmaning. Nu har jag i alla fall introducerat momentet retorik, som är ett av mina favoritmoment. OCH jag har tagit mig tid att leta bilder i böcker, tidningar och på nätet för att illustrera olika retoriska grepp. Reklamen ovan för Karlssons klister kan ses som ett exempel på Logos, ett stilgrepp som oftast handlar om siffror, statistik och fakta men också om att aktivera mottagaren till en aha-upplevelse. Vid tiden för annonsens publicerande var det mycket debatt om särskskrivning och man startade till och med grupper på facebook och debatterade detta samtidens gissel och om ett språk i förfall. Här lockar man särskrivningshatarna att läsa och uppröras men när man ser avsändaren förstår man att man deltar i en rolig ordlek där produkten blir lösningen på såväl det hatade särskrivningsfenomenet som en del vardagsproblem. Fiffigt!
Att vädja till mottagarens trötthet på goda råd och allmän präktighet är ett av Delicatos favoritgrepp
Här presenteras de ofta föraktade godsakerna som vore de delar av Holländska stilleben, smycken eller dyra prydnadsföremål med exklusiva tapeter i bakgrunden och "delikat" ljussättning.