Reklamkampanj för Västerbottens-Kuriren

Snart ser jag ljuset i tunneln. Mindyard är gjort, tryckt, releasad och utdelad. Treornas gymnasiearbeten är redovisade och utställda, tillhörande abstracts och utvärderingar inlämnade och godkända. Och så i tisdags redovisade ettorna sina reklamkampanjer, som i år handlade om att marknadsföra Västerbottens-Kuriren, både pappers och "appers", för en ung målgrupp. Kampanjen görs varje år i kursen Medieproduktion 1 och de ska göra annons, film, planera för event och valfria enheter. På plats vid redovisningstillfället var Eva Eriksson, sponsrings- och eventansvarig och Carolina Jönsson marknadsansvarig.
 
Eva och Carolina våra beställare ser glada och avslappnade ut, eleverna som snart ska redovisa ser fokuserade ut...kanske lite nervösa
 
Här är några av medieettorna framför gruppernas moodboards
 
Här är en av gruppernas annons
 
 
 
 
 Ett annat exempel
 
 
 
 Och ett tredje
 
Eleverna har analyserat målgruppen, deras medievanor och behov. De har tagit reda på fakta och sedan spånat idéer och tagit fram sina medieproduktioner. Nu jobbar de med det sista, en lång, lång utvärdering där kursens alla kunskapskrav gås igenom.
 
Hela klassen var med vid redovisningen och det är så himla bra, för det är ett viktigt inlärningstillfälle och en bra träning i att lyssna på varandra, inspireras och känna trygghet inför att tala inför gruppen.
 
Vi hoppas att VK.s marknadsavdelning har fått med sig lite idéer till hur de ska nå den unga läsarkretsen, för vikten av äkta nyheter från medier som följer de pressetiska reglerna behövs i dagen djungel av social medier och fake news. den lokala journalistiken är också viktig för både samhället och individen. Den granskande journalistiken är också oerhört central för att motverka korruption och maktmissbruk. Så, som de säger på radio och tv, det finns fler lokala tidningar, men läs någon av dem.