Annandag jul 2017

Arvegods som följt med och sluktat spel, bilder, pysssel och annat man glömt bort
 
Det börjar dra ihop sig...mot flytt, nu snart på allvar. Sista julen är firad här på Sandbackavägen, tre gånger 67 kvadratmeter. Snart bär det av mot 74,5. Jag går och öppnar garderobsdörrar och förråd, stänger dem snabbt igen och öppnar försiktigt. Hur är det möjligt att down sizea i denna utsträckning? Vad ska bort och vad får plats? Dessutom vill vi gärna köpa lite nytt och fräscht.
 
Jag har i alla fall gått runt och fotat lite gamla trotjänare som inte får följa med till höghuslyan. Nu bjuds de ut på Blocket och vi får väl se om någon nappar.
 
 
Det här gamla högskåpet kommer nog från någon av min mammas mostrar som bodde i Skåne. Jag har haft det sedan jag flyttade hemifrån. det är trasigt och slitet men det är gammalt och fint. Vi har suttit och sett gamla filmer från när barnen var små, både i Göteborg och sedan här i Umeå där Klara föddes. Skåpet är med hela tiden.
 
 
Det här fiffiga ritbordet fick jag av Per i 30-årspresent och det var en stor satsning och ett tufft ekonomiskt beslut. Han ville stimulera mitt konstnärsskap. Bordet går att ha i plant läge också. Men jag har märkt att de få gånger jag är kreativ och skapande, så sker det vid köksbordet eller i ett litet block på resa. Så jag klarar mig utan detta. Men det var verkligen en fin present.
 
 
Det här känns nästa för sorgrligt att göra sig av med. När vi renoverade köket år 2000 och fick den efterlängtade köksön så skulle barnen ha varsin barpall så att alla kunde sitta och hänga vid köksön. Köp dom alla tre för 300 kr, kanske är det för dyrt...då får man väl pruta.
 
Nu drömmer jag om ny inredning...Ett Stringsystem, ett smalt men förlängbart matbord och en grön sammetssoffa.