Ny upplaga av Konstens betydelse

 
Som en härlig påskpresent låg denna nya upplaga av Konstens betydelse av Madeleine Hjort, i mitt postfack på skolan. Så himla trevligt. Jag har skrivit om den vid ett flertal tillfällen tidigare: Konstens betydelse och Jag har fått svar av en bundsförvant
 
Jag tipsade Sverker Zadig om att de borde ta in Madeleine som föreläsare till Nationell Estetisk Kongress och det gjorde dom! Så himla kul! Men jag var på körresa i Canterbury och missade det hela. Men Madeleine skriver i ett brev hon skickat med boken:
"Nu hoppas jag att din resa till England var rolig....Under tiden har jag talat om Konstarter och demokrati på Nationell Estetisk Kongress och det var mycket folk och fullbokat i mitt rum. Tänkte på dig att det var du som tipsade Sverker Z."
 
Dessa ämnen äs så viktiga. Det rapporteras om åtstramningar i konstnärers frihet i Polen och Turkiet och de som arbetar med konst på olika sätt censurerar sig själva också för att inte få problem. det måste man också förstå. Inte alla är modiga och vågar riskera jobb, familj och ekonomi. Därmed blir samhället fattigare på sunt ifrågasättande och viktiga diskussioner om hur livet ska levas och ett samhälle styras. Det kan bli farligt och fasansfullt tråkigt. Igår intervjuades en turkisk konstnär, numera bosatt i Berlin ( hon är för farlig för att kunna leva säkert i Turkiet), hon sa att konstvärlden blir meningslös om alla bara får måla blommor.
 
Glad påsk på er allihopa!
 
Och ja, jag har ännu inte åtgärdat designen av bloggen. Måste fixa detta.