Om vikten av representation med Anita Sarkeesian

 
Häng med i Anita Sarkeesians analys och kritik av aktuella spel och bristen på nyanserad representation
 
Jag tar en liten paus i min brottningsmatch med lärplattformen Lärum. Jag letar efter ett filmklipp på Youtube som jag ska ha i filmhistoriegenomgången som ska läggas in i Lärum. Youtube känner ju mig genom de klipp jag tittat på tidigare. Oftast blir jag irriterad av det där; jag vet att du är 57 år, rynkig kanske överviktig och i behov av tandblekning alternativt en andelslägenhet i Spanien, men nu har Youtube plockat fram en Anita Sarkeesianvideo jag inte har sett tidigare så jag blir sittande och lyssnar på hennes rafflande genomgång i hundraåttio om hur kvinnor i videogames, idag, dataspel, alltid porträtteras som smala och unga. Hon visar exempel och berättar vilka konsekvenser det får. Det är en "VÄRD" paus i föreberedelsearbetet och naturligtvis något som passar in i nåt annat förberedelsearbete, till exempel när vi ska prata om vikten av representation i kursen Konstarterna och samhället.