Världens bästa bibliotek...

 
 
...är naturligtvis Midgårdsskolans bibliotek. Det för att jag kan titta in där varenda arbetsdag, det är välsorterat med härlig personal, det har en otrolig mängd kvalitetsfilm att låna ut och dessutom så kan man påverka vilka böcker som ska köpas in och då hamnar man först på lånelistan och får böckerna i sitt eget skåp. Yippeeeee, idag fann jag dessa efterlängtade guldkorn i skåpet, de las dit redan igår men jag glömde kolla! Nu måste jag nog nästan ta lov en vecka för att hinna plöja böckerna men även njuuuuuuta av dem. Ferrante ska jag bara njuta. Katrina Wennstam kräver mod och styrka och beredskap på den ilska som vaknar igen och igen. Jag har läst alla hennes böcker;  faktaböckerna Flickan och skulden 2002, och En riktig våldtäktsman 2004, samt hennes sju romaner. Romanerna har också en tydlig agenda, en vilja att ta upp maktstrukturer, normer och aktuella samhällsproblem.
 
I ett av världens mest jämställda land, det land som är rankat bäst i världen för flickor att växa upp i, är det skrämmande att samhällets syn på flickors och kvinnors sexualitet och värde fortfarande ser så illa ut. jag ska läsa. Ni kan ställa er i kö eller köpa boken.
 
Haha, nu precis när jag skriver detta får jag ett sms om ett "Krav från Midgårdsskolans bibliotek" Det är bland annat Med uppenbar känsla för stil som jag lånat hela klassuppsättningen av för att låna ut till eleverna i våras och någon har jag inte fått tillbaka. Jag betalar gärna om det  behövs. Men jag lånar och lånar och lånar hela tiden så det är nästan alltid nåt jag glömmer att  lämna tillbaka i tid. För dom är så himla bra på att skylta upp med nya böcker eller gamla böcker i nya sammanhang och jag läser mycket, men vill läsa mer och missbedömer min kapacitet emellan varven. Med uppenbar känsla för stil är också en underbart bra bok som tar upp en annan aspekt av det Wennstam tar upp. Hur män fostras in en en machokultur och hur det påverkar deras sätt att förhålla sig till varandra och kvinnorna i deras liv.
 
Nåväl, dagen fortsätter i litteraturens tecken för ikväll blir det bokcirkel om och kring Solja Krapu och Helena Öbergs bok Sanningen - en roman om förälskelse. Återkommer kanske mer om det senare.