Stulet ögonblick med poesi

 
När jag avslutat dagens sista lektion hittar jag ett par vilsna herrar som jag visar till skolans filmsal. Jag såg med en gång att jag "typ visste" vem den ene var, en känsla av att jag sett och lyssnat på i Babel och Kulturnyheterna. Och efter att de blivit guidade rätt så hälsade vi ordentligt (eftersom jag är så sjukt nyfiken och/eller artig eller serviceminded eller whatever) och den ene var Mattias Alkberg och den andre hans manager. Alkberg skulle föreläsa om sitt författarskap för ett gäng elever i åk 2. Alkberg är kanske mest känd som musiker och låtskrivare i bandet The Bear Quartet men skriver också poesi, artiklar och reser numera runt och föreläser och läser dikter. Han är Umeåaktuell med besök både på Bokcafé Pilgatan och Kultur på campus. 
 
Jag borde naturligtvis gå till mitt skrivbord och jobba med dokumentation i Lärum men valde att skita i det och välja "carpe diem vardagslyx" att lyssna på när Mattias Alkberg läste och pratade om poesi. Ett stulet ögonblick. En påminnelse om vikten av konst och poesi. Om kraften i orden. Om behovet av att formulera orden. Om hur orden kan hjälpa oss att skapa mening.
 
Läs mer om Mattias Alkberg här.
 
Mer poesi till folket!