Nellie Bly

Före Wallraff
 
Jag tycker att det är dags att göra en påkostad Hollywoodfilm om den tidigt Wallraffande journalisten Nellie Bly. Redan som 18-åring skrev hon ett upprört svar på en artikel i Pittsburg Dispatch, What girls are good for, som handlade om att flickor bör hållas hemma. Hennes svar var så bra att hon engagerades som journalist på tidningen. Hon skrev artiklar om arbetarflickor, barnarbete och skilsmässor. Hon lyckades bli intagen på ett mentalsjukhus genom att spela sjuk och kunde därigenom göra avslöjande reportage som ledde till förbättringar och reformer av hospitalen. Kan tänkas var det kontroversiellt för henne men kanske inte på långt när som när en konstnär gör samma sak så som Anna Odell gjorde, men även hon lyckades lyfta frågan om reformer och förändrad vård för psykiskt sjuka.
 
 
Som 25-åring antog Nellie Bly en utmaning att slå Phileas Foggs fiktiva resa Jorden runt på 80 dagar, i en tid när kvinnor inte förväntades resa alls och absolut inte utan en man. Det var stort mediaintresse och ett stort allmänt intresse för hennes äventyr runt världen där hon färdades i rikshor, tåg, båt, till häst och på åsna. Hon slog rekordet med råge och tidningen The World följde henne dagligen med reportage.
 
Nog är det väl lite märkligt att det varit så tyst om henne i alla de böcker jag läst om mediehistoria och journalistik! Vi hade en svenska också, Ester Blenda Nordström, 1891-1948, som genom att ikläda sig falsk identitet kunna avslöja oegentligheter. Hon tog anställning som piga och kunde därmed avslöja de dåliga arbetsförhållandena och hur en piga kunde behandlas. Detta blev en bok liksom även hennes liftande i USA.
Inte hade jag hört talas om henne heller. Det är Lubbe Nordström, Günter Wallraff och GRABBARNA som är omskrivna.
 
Som ytlig kvinna (jag alltså) blev jag helt betagen i den vackra bilden av Nellie Bly och kände att denna kvinna borde få en film, inte för att hon var vacker utan för hennes mod och pionjäranda. Bilden har jag tagit från den svenska Wikipediasidan om Nellie Bly. Hittills är det den enda källan jag tagit del av, men intresset är väckt och jag vill veta mer.