Mamma media får kritik för kvinnoförakt och bristande normkritik

Hej! Detta är det första inlägget som startar utan bild. Jag blev lite chockad i början av veckan när jag fick kritik på ett inlägg om läppförstoring som skrevs för två år sedan. Inlägget hade hamnat i,  ni vet, "Facebook hjälper er att komma ihåg era minnen" så jag delade det och min man delade det på sin sida och där dök det upp hemska kommentarer med kritik, som gillades.
 
Jag blev lite tagen, läste lite slarvigt och log stelt och intalade mig själv att: Bra med debatt. Kul med reaktioner. Jo men sticker man ut hakan i offentligheter så får man tåla dess reaktioner. Bra statistik på antal visningar. Försökte le hårdare, fixera ett nöjt leende: ger man sig i leken in, får man leken tåla.
Men jag var tvungen att läsa om och om igen och kolla  noga vilka som hade gillat kommentarerna: Det var pålästa, kunniga, betydelsefulla personer, några jag känner, andra obekanta. Jag kunde absolut INTE somna. Jag blev anklagad för kvinnoförakt och bristande normkritik och är det så mina texter och teckningar tolkas så är jag verkligen illa ute! Jag har ju trott att jag håller på med normkritik och att försöka se strukturerna bakom skönhetsmyter och sexism. Jag har trott att jag varit på samma lag som alla andra feminister. Så ja, jag förstod hur tunnhudad jag är trots allt. Jag var tvungen att gå in och läsa om och om och om igen, igen och försöka svara och varje gång fastnade ögonen på ordet " Normkritik!" som att jag var helt okritisk. Ja, läs själva och hjälp mig vidare. Funkar inte humor och självutlämnande ihop med norm- och systemkritik?
 
 
 
 
 
 
 
Här ovan är länken till inlägget och i det finns också länk till två andra inlägg i samma ämne. Hjälp mig att förstå!
Jag tycker inte att det är anitfeministiskt att ifrågasätta läppimplantat och skönhetsoperationer.Teckningarna är kanske elaka men det är helt avidentifierade anonyma personer utom i inlägget om en specifik klinik. Jag tycker inte att man bara ska lämna dem, som tänker på att livet vore bättre med kraftigare läppar, ifred. Jag tycker att jag kan störa dem. Vad tycker ni? Läs och ge feedback är ni snälla.
 
Läs också i morgon om (i alla fall ett försök till ) praktiskt normkritik i klassrummet
 
Kram och trevlig helg!