Välkommen sköna maj

säger jag och menar det, trots det så sitter jag på jobbet och jobbar som en galning för att hinna kapp. Maj är en månad som för många lärare nästan försvinner eftersom det är så mycket betygsättning, rättning, inlämningar och betygssamtal att man knappt hinner lyfta blicken för att se allt det gröna som kommer, eller att andas in dofterna av blommor, jord och hundbajs. Jag är ändå bra på att njuta och göra helg och kväll men det brukar kräva ett par ordentliga söndagspass och kvällspass däremellan, varav ett idag.
Nu har jag tittat igenom treornas inlämning av intervjuer med kulturarbetare och så förbereder jag sista momentet i kursen Konstarterna och samhället och det handlar om normer och representation i konst och kulturlivet. Så bland annat ska jag visa den här reklamfilmen för H&M från Forsman & Bodenfors och H&M Inhouse, som fick dubbla Guldägg. Den handlar om att man ska lämna in sina kläder för återvinning men samtidigt så hyllar den olikheter, normbrott och skapar en schysst identitet till H&M.
 
 
 
Filmen börjar med en lek med en klassisk smak och stilkod som bland annat sa att man aldrig skulle bära bruna skor på kvällen....those were the days, gudskelov
 
Nu är folk ute i solen och demonstrerar och äter glass. Jag har fortfarande ett par timmar kvar att jobba men ska nog hinna njuta av eftermiddagssolen på framsidan. Här kommer också några fina bilder på "kulturarbetare som mina elever intervjuade:
 
Micke Rutberg fotograferad och intervjuad av Petra Sellin
 
 
Maja Holmqvist intervjuad och fotograferad av Jennifer Johansson
 
Felix Wink träskulptör,designer, möbelmakare intervjuad av Nanna Jakobsson, vet inte om hon tagit bilden, den är superfin i allafall
 
Johanna Forsberg, nätskulptör intervjuad av Sandra Peterson, kanske har hon också fotat
 
 Åsa Adolfsson intervjuad och fotograferad av Alice Olander och Kajsa Wänman
 
 
Här kommer en till film om representation i reklam