En text blir till - i Vasaplan
Innanför det rött upplysta skyltfönstret står en stor hund och tittar ut, jag tror det är en Riezenschnauser, han tittar ut över kanalen vid Achterburgval i Amsterdams Red light district. Fönstren före och efter befolkas av poserande kvinnor i olika åldrar, påfallande många unga som ser ut som mina gymnasieelever eller mina döttrar och deras kompisar. De står nästan helt nakna och pratar i mobiltelefon, de röker och en del vinkar desperat för att försöka fånga in någon. Det är strikt förbjudet att fotografera dem som bjuder ut sig men handeln är laglig i Amsterdam sedan 2000. Det känns overkligt och helt fel att ta del av. När hunden står där i fönstret blir det extra tydligt hur absurt det är. Jag stannar och fotograferar jycken, som kanske är en trygghet för den som arbetar innanför det fördragna skynket. Fler stannar till och upptäcker det komiska i situationen och fler fotograferar den ”prostituerade hunden”.
Min man och jag är i Amsterdam och har längtat efter att se staden, kanalerna, Riksmuseet, Stedelijk och van Gogh museet. Vi bor precis mitt i Red light district där sexhandeln sker helt öppet. Grunden till legaliseringen är att skapa trygghet till dem som gör det som ändå görs. När Amnesty International i augusti förra året gick ut med kravet på att avkriminalisera prostitution var grunden att minska utsattheten hos världens prostituerade, att ge dem mänskliga rättigheter. Det handlade inte om att man i grunden tycker att det är okej att sälja eller köpa sex. Human Rights Watch och WHO är på samma linje. Svenska Amnesty protesterade och flera medlemmar sa upp sitt medlemskap.
Petra Östergren, socialantropolog som doktorerar om den svenska sexköpslagen menar att man måste skilja på sin sexualmoral och hur samhället ska hantera lagstiftningen. Oavsett hur sexarbetarna mår, om de trivs med jobbet, varför de hamnat just där, så ska de ha rätt till sjukvård, slippa bli avlyssnade eller bli utsatta för polisvåld. Filosofen Roland P Martinsson menar å andra sidan att kriminalisering innebär att samhället visar att man tycker något är fel, därmed bör det vara kriminellt och man bör inte skilja på moral och lagstiftning. Denna debatt finns att lyssna på i P1:s Filosofiska rummet där dessutom filosofen och läraren Cathrine Felix och den före detta sexarbetaren Pernilla Persson deltar.
Jag hade själv mina tonår på 70-talet i Sverige, ett av världens mest jämlika länder. Feminismen fick jag med modersmjölken och jag skapade min sexuella identitet med hjälp av RFSU, RFSL, frågespalter i Kamratposten, Mitt livs novell och Fib Aktuellt. Ottar lästes, P-piller skrevs ut och sex skulle ske glatt och på lika villkor, kvinnans orgasm var lika viktig som mannens. Och det var ändå nog så knu, äsch, knöligt, att veta vad, hur, med vem, och med vilka fysiska eller känslomässiga konsekvenser.
Jag förstår att min uppväxt och min självklara syn på att jag bestämmer över min kropp vida skiljer sig från flickors och kvinnors verklighet i ett globalt och ofta extremt patriarkalt perspektiv. Men min bestämda uppfattning är att det är åt mitt håll världen ska förändras, alla flickor och kvinnor ska själva få bestämma och man borde inte kunna köpa sex. Det är kanske en utopi i dagsläget bland annat med debatten om Köln och festivalsverige i färskt minne. Men varje enstaka beslut i rätt riktning är välkommet. Vår präktiga moraliska kompass ska kanske inte hindra att de som fortfarande finns i prostitution får det bättre och säkrare, på samma sätt som att vi vet att det är bättre för dem som är narkomaner att få gratis, rena sprutor trots att vi tycker att det är fel att knarka.
Jag har fastnat med blicken på hunden, fastnat i tankar på det moraliska dilemmat. Hunden viker undan med blicken, den ser nästan generad ut. Man kan undra över hur exponeringen av kroppar till salu påverkar dem som passerar, varje dag, till och från jobb och skola. Hur man än ser på kriminalisering respektive legalisering och hur man ska stifta lagar för att alla ska ha det så bra som möjligt så finns också frågan, om det var din mamma, dotter, syster eller fru som stod där i fönstret, hur skulle det kännas då?