Nostalgi

Tidigare publicerad familjebild som pappa Gunnar tagit på någon semester på 60-talet, storebror Pär-Åke, lillebror Niklas och mellansyster Cecilia. Alla ska bada!
 
En melankolisk längtan hem eller tillbaka, ett angenämt men till viss del sorgset tillbakablickande till något som varit, är ett par definitioner på ordet nostalgi. Det är lite grann som att peta på ett sår som både kliar och gör ont och kanske blöder litegrann. Igår hade vi alla våra barn hemma, plus Sannas pojkvän Aron. Det är bara ljuvligt! men så började vi titta på gamla videofilmer, först från barnens sång till mig på 50-årskalaset men sen gick vi längre tillbaka i tiden. Bettnesstugan när barnen var små, filmklipp där både farfar och morfar var i livet. Filmklipp där vi liksom ägde barnen och filmklipp där Per och jag var 30-40 plus nånting.
 
Bilder där död och sjukdom inte fanns med, bilder mitt i livet. 
 
Så idag, den tionde juni, då det är kallt som i november känner jag mig melankolisk efter gårdagens nostalgitripp, en tyngd i kroppen och en sorg över livet som flyr. En beredskap för framtida åldrande och förluster. 
 
Samtidigt ser jag fram emot helgen då hela familjen ska premiärbada bastu tillsammans i stugan och bada i havet. Vi ska skapa nya minnen att nostalgiskt återkomma till.
 
En ung lycklig mor Elsa-Maria med sina tre barn på en finlandsbåt nångång på 60-talet
 
 
Det största och bästa överhuvudtaget, så jäkla söta....men svärfar Thore sa alltid - Uggla, ho tycker om sina ungar, ho med. Det var liksom för att man inte skulle förhäva sig och för att man skulle förstå att man ser på sina barn med ett särskilt filter. Men rent objektivt sett,så är väl dessa tre rätt gudomliga!?...säger mamma Uggla