Bokcirkel

Maria R och Christin i Maria Westerlunds soffa
 
 
Alltså, jag sitter och försöker teckna mina bokcirkelkompisar från minnet kombinerat med bilder jag hittar på nätet och det blir bara fult och fel!!! Så nu tar jag gamla bilder från mitt bildarkiv som illustration.
 
Maria W och Lena hos Christin
 
Det är mycket böcker nu; bokcirkel, bokrea och snart Littfest. Igår hade vi träff med bokcirkeln hos Maria W på Carlshem. Några av oss hade läst Svetlana Alexijevitjs kriget har inget kvinnligt ansikte. Andra hade fokuserat på annat. Jag hade läst den och ja, den var rätt tung ämnesmässigt, men otroligt lättläst och välskriven. Nära, detaljrik, känslomässig och naturligtvis under allt detta ett starkt antikrigsdokument. Unga flickor, extremt påverkade av krigspropagandan och nationalismen, som inget hellre ville än till fronten. Där möttes de av allvaret, chocken och döden. En kvinna berättar att hon som ung, kanske 16-åring hamnade vid fronten, när hon kom hem fyra år senare hade håret blivit helt grått. Kvinnornas berättelser om kriget fick inte höras någonstans, inte heller de unga männen som dog meningslösa dödar kanske. Utan kriget har beskrivits som det stora kriget, det segerrika, hjältemodiga. När Svetlana har kommit till kvinnorna och lyssnat har de riktiga berättelserna kommit fram. Det är starkt och det värsta är att det pågår idag, runt om i världen, det fasansfulla lemlästande kriget som dödar urskiljningslöst och som gör folk till mördare.
 
Jag har idag köpt Tiden second hand- slutet för den röda människan, också av Nobelpristagaren Alexijevitj. Med i bokreapåsen kom också Ann Heberleins Etik och  Tommy Myllimäkis grönsaker, tillbehör och garnityr.
 
Denna bok lånad på mitt bästa bibliotek på Midgårdsskolan 
 
Två andra realtivt nyinköpta böcker; Soljas på hennes släppfest på Pilgatan för ett par veckor sedan och Lars Lerins underbara Naturlära som jag köpte på Din bok, som tyvärr ska stänga.

Glädjande är att den fysiska bokhandeln har sålt fler böcker än tidigare i år och att bokförsäljningen av barn- och ungdomsböcker har ökat. man söker väl en motvikt till allt det digitala. Ska man köpa böcker IRL över disk i Umeå idag så måste man för det mesta ner i ett källarplan.Jag har sett det som ett lite skamligt undanskuffande men man kanske ska fösöka se det som att böckerna är själva fundamentet för vår kultur, det allt annat vilar på.
 
Till nästa bokcirkelträff ska vi läsa en liten men tung klassiker, Joseph Conrads Mörkrets hjärta, och jag tackar bokcirkeln för att den får mig att ta mig an sådant jag annars inte skulle läsa. Det blir en utmaning att ta sig över bekvämlighetsläsningen och det kan vara mycket givande.
 
Alltså, Maria Rönnlund har jag försökt teckna av massor av gånger men hon är typ omöjlig och de andra sköna kvinnorna har jag nog lyckats med någon gång tidigare men HJÄLP, jag har tappat bort handlaget. Men här är i allafall en sinnebild av mina bokcirkelvänner...lite söta ser dom trots allt ut!