Visa vardagsvänlighet

 
En fin film om vad lite beröm kan betyda..de flesta blir glada och kanske lite generade, men en av dem kan inte ta det och då blir det lite jobbigt
 
Visst kan det verka ytligt att fokusera på att någon är fin i håret, har en fin tröja eller något annat som man tycker är vackert. Men vardagsvänlighet är verkligen underskattat. Det betyder ju att man blir sedd. Helt oproblematiskt är det naturligtvis inte, om man till exempel bara får beröm när man ansträngt sig, gjort om sig eller kanske blivit smal, eller om man bara berömmer flickor efter utseende. Så, även vardagsberöm kan behöva lite eftertanke.
 
När jag skulle cykla iväg och köpa lunch idag så var det en kille i medieettan som ropade att jag hade en fin jacka ( en glatt röd dunjacka ), då la en tjej i klassen märke till min halsduk och tyckte att den var fin. Fjäsk eller cheesy skulle någon kunna tycka, men jag blev glad, tackade och fick chans att lyfta betydelsen av att vara snäll och se varandra. Glatt cyklade jag iväg till Kings falafelvagn.
 
Man kan tänka på att sprida sin vardagsvänlighet så att många olika får ta del av den. Det finns ju en mening i en svensk popmelodi där de sjunger att ingen frågar var hon köpt sin tröja. Det blir som en bild av att ingen ser henne och det är ganska sorgligt, även om just tröjköpet tycks rätt ytligt.
 
Så, lyft blicken, se och beröm och december blir ännu ljusare.