Terminsstart med genusuppdatering

Läs denna bok gratis online här
 
Oj, oj, oj så tungt och trögt det har gått att börja en ny termin. Det känns som att flytta isberg, varje kurs man ska starta. Väntar man tillräckligt länge så kanske klimatförändringarna fixar isbergen! Nåväl, nu har eleverna börjat fylla korridorerna och genast känns det bättre. Jag har inte haft någon lektion än, har bara varit inne och hälsat på våra nya medieettor som verka råbra. I morgon ska jag ha Estetisk kommunikation tillsammans med ett gäng kollegor och 86 estetelever från programmen bild, dans, media och teater.
 
Oavsett hur tungt och krävande det här jobbet kan vara så upptäcker jag återigen glädjen i att samla in material, förbereda genomgångar och uppgifter. Även om det är ett evigt letande och prövande att hitta material, texter, bilder och metoder , så är det ju ett av yrkets absoluta kreativa utmaningar. Nu håller jag på att uppdatera en genomgång om genus som jag ska ha i kursen Medier, samhälle och kommunikation och då hittar jag Genusfotografen Tomas Gunnarssons projekt med Gävle kommun och deras handbok för medvetna bilder. Så jäkla bra! det handlar om en rejäl genomgång av hur det ser ut, hur man undersöker och uppmärksammar och hur man gör för att fler ska känna igen sig och kunna identifiera sig i de bilder som media förmedlar. Medvetenheten ska finnas hos alla som fotograferar, alla som beställer material och alla som tar del av det.
 
Här är ett uppslag
 
och här ett till
 
Gå in och titta på hela boken. Man kan också beställa den och få den gratis som äkta bok bara man betalar frakten på 40 kronor.
 
Nu tror jag att jag är på gång och redo att möta eleverna i morgon. Jag ska också försöka kicka igång bloggande, tecknande och fotande, för MammaMedia har varit svårt underprioriterad och dåligt matad sista tiden, närmast utmärglad, och så kan man ju inte ha det.