Solidaritet, kom igen med publicservice

Ordinarie sändningstid sent på kvällen men se på svt.play
 
Vi blir kvar i soffan efter danska söndagsdramat Follow the money och blir sittande framför Dokument utifrån: Exodus om flyktingarnas väg från helvetet mot ...ja vad? Stängda gränser? Populistiska politiker, staters byråkratier och splittrade familjer? Europa stänger sina gränser. Sveriges politiker tror att svenskarna inte kommer att rösta på dem om de inte blir mer restriktiva. Vi har röstat på dem för vi tror att de ska veta bättre än vi, ta ansvar, långsiktigt och mänskligt. 
 
Vi behöver alla tänka: Tänk om det var jag, mina barn, mina föräldrar!
 
Jag sitter i soffan och blir FÖRBANNAD på Anders Åberg med flera som vill förbjuda tiggeri! Jag svär över egoistisk politik och dem som tjänar pengar på vapenförsäljning. Kriget i Syrien fortsätter men de har ingenstans att ta vägen. Vilken fruktansvärd mardröm! Dela deras mardröm och deras förhoppning om ett bättre liv. Ta del av deras liv och resa genom att se Dokument utifrån: Exodus på svt.
 
Visst borde vi skärpa oss, men man vet ju inte riktigt hur man ska gå tillväga. Att sitta och gråta i soffan hjälper föga! De pengar man skänker via Amnesty och Rädda Barnen hjälper kanske, men det känns som att det behövs en våg av engagemang. Det har liksom stillnat och tystnat.