Ny mobil brottningsmatch

 

 

Ja herregud så himla krångligt jag gör livet, och då bara på en så otroligt futtig del av det, MEN som blir megasuperduperstort! Jag hämtade ut en ny mobil häromdagen och valde en Samsung Galaxy S7 för att; den är bäst i test enligt några, bästa kameran, lite billigare än iPhone och för att jag vill verka vara nytänkande och kreativ. Nu känns allt bara superkrångligt och jag ÅNGRAR mig! Varför ska jag krångla till det? Och varför har jag inte sparat allt i "molnet"? Och varför har jag glömt alla lösenord och tappat bort alla sladdar?

Kommer inte åt bankid, swish eller banken på telefonen. Fattar INTE hur jag ska lyssna på radio eller poddradio utan att det stänger av efter en minut och då är man mitt i hallonsnåren och låtsas att man kan plocka bär och lyssna på Sommar i P1 och annat intressant på sr.play. Texten hittills har jag skrivit på mobilen men nu gav jag upp och gick in på datorn, det gick för h-vete inte att få in bilden eller redigera texten, allt hackade fucking upp sig. Lägger ner det här och ger mig ut till stugan.

#1 - Mikael Nordfeldth

Om du inte orkar läsa min rant nedanför så kan jag säga att jag varmt rekommenderar att skita i Apple, Samsung och alla andra manipulativa telefonleverantörer. Sikta på typ Fairphone istället, vilka arbetar för att garantera bra arbetsförhållanden i produktionsledet. Vilken tekniskt (och etiskt) insatt människa som helst skulle rekommendera den.


Vidare följer en Umeå Hackerspace-rant om hur man ska tänka för de tekniska delarna av mobilvalet :)

Samsung är kända för att skicka med en massa skrot och skräp. Fråga vilken datorkunnig (på riktigt) som helst så svarar den att Samsung inte är värt besväret. Det är förstås bättre än Apple's inlåsta, slutna och inkompatibla prylar, men inte mycket.

Tipset är att inte köpa senastesenaste. Köp istället någon av de telefonmodeller där man kan installera ett reklamfritt operativsystem (t.ex. en Android-variant som heter CyanogenMod) som operativsystem vilket inte toppkontrollerat av ett gigantiskt storföretag som bara vill säljasäljasäljalurasochsälja m.m.

* Apple vill sälja sina egna prylar och hatar miljön så deras prylar går ex. inte att byta batteri på funkar och alltid sämre när Apple släpper "uppdaterad" iOS-version. De går inte att montera för att kopiera filer över USB etc. etc. eller ens är "spara som" i webbläsaren. Helt oanvändbart för internetbruk alltså.

* Samsung skickar bara med en massa reklam och deras modernaste, nyaste telefoner känns som att de är gamla när man får dem pga spyware och vad för annan skit de nu skickar med. Segt och jävligt.

* Övriga Android-telefoner har ju de också Googles skräp förinstallerat, aktiverat och hängandes i bakgrunden, samt förpaketerad reklammjukvara som alltsomoftast bara segar ner och är oönskat.

CyanogenMod, en icke leverantörslåst Android-variant, låter en (på ett väldigt enkelt sätt när installationen är gjord) välja själv vad som ska vara med och inte.

Kontentan är alltså att man kan köpa en gammal, begagnad telefon och få en snabbare, bättre och stabilare upplevelse än med en splitterny.

Man måste bara se till att välja en telefon där leverantören (Apple, Samsung m.m.) inte förbjuder slutanvändaren från att bestämma över sin egen hårdvara.


Valet av dator/telefon och operativsystem är den idag kanske viktigaste kampen mot förbrukningssamhället, kapitalismens utnyttjande av tredje världen och förstås även konsument- och användarrättigheter. Köper man skit - då stöder man skit! :]

#2 - Mikael Nordfeldth

Om du inte orkar läsa min rant nedanför så kan jag säga att jag varmt rekommenderar att skita i Apple, Samsung och alla andra manipulativa telefonleverantörer. Sikta på typ Fairphone istället, vilka arbetar för att garantera bra arbetsförhållanden i produktionsledet. Vilken tekniskt (och etiskt) insatt människa som helst skulle rekommendera den.


Vidare följer en Umeå Hackerspace-rant om hur man ska tänka för de tekniska delarna av mobilvalet :)

Samsung är kända för att skicka med en massa skrot och skräp. Fråga vilken datorkunnig (på riktigt) som helst så svarar den att Samsung inte är värt besväret. Det är förstås bättre än Apple's inlåsta, slutna och inkompatibla prylar, men inte mycket.

Tipset är att inte köpa senastesenaste. Köp istället någon av de telefonmodeller där man kan installera ett reklamfritt operativsystem (t.ex. en Android-variant som heter CyanogenMod) som operativsystem vilket inte toppkontrollerat av ett gigantiskt storföretag som bara vill säljasäljasäljalurasochsälja m.m.

* Apple vill sälja sina egna prylar och hatar miljön så deras prylar går ex. inte att byta batteri på funkar och alltid sämre när Apple släpper "uppdaterad" iOS-version. De går inte att montera för att kopiera filer över USB etc. etc. eller ens är "spara som" i webbläsaren. Helt oanvändbart för internetbruk alltså.

* Samsung skickar bara med en massa reklam och deras modernaste, nyaste telefoner känns som att de är gamla när man får dem pga spyware och vad för annan skit de nu skickar med. Segt och jävligt.

* Övriga Android-telefoner har ju de också Googles skräp förinstallerat, aktiverat och hängandes i bakgrunden, samt förpaketerad reklammjukvara som alltsomoftast bara segar ner och är oönskat.

CyanogenMod, en icke leverantörslåst Android-variant, låter en (på ett väldigt enkelt sätt när installationen är gjord) välja själv vad som ska vara med och inte.

Kontentan är alltså att man kan köpa en gammal, begagnad telefon och få en snabbare, bättre och stabilare upplevelse än med en splitterny.

Man måste bara se till att välja en telefon där leverantören (Apple, Samsung m.m.) inte förbjuder slutanvändaren från att bestämma över sin egen hårdvara.


Valet av dator/telefon och operativsystem är den idag kanske viktigaste kampen mot förbrukningssamhället, kapitalismens utnyttjande av tredje världen och förstås även konsument- och användarrättigheter. Köper man skit - då stöder man skit! :]

#3 - Mikael Nordfeldth

Förlåt för dubbelpost, blogg.se var inte så kompatibelt med mina säkerhetsplugins i webbläsaren .)

Svar: Tack! Intressant! Ja, jag fattar att det är en gigantisk marknad, en gigantisk global sådan och därför oerhört viktig utifrån miljö och etik. Nästa gång ska jag kolla upp detta bättre. tack igen!
MammaMedia

#4 - Kristina Johansson

Hej!
Jag är helt säker på att du snart övermannat din nya telefon och behärskar den till 100%. Det känns alltid lika jobbigt när man kommer hem med en ny produkt i en Telia-kasse, men ta dig tid och ge inte upp så är du snart en mästare på Samsung 7.

Med vänlig hälsning Kristina Johansson