Debattartikel i VK

Hoppas att detta kan påverka någon...
 
17-18 mars hade medielärarna i Piteå bjudit in till nätverksträff med Medienärverk norr. Vi kom från Gävle, Söderhamn, Östersund, Luleå, Kramfors och Umeå. Som vanligt körde vi en runda för att uppdatera oss om läget på skolorna och det kändes lite deppigt i stora drag. Vi känner alla av samhällets och skolpolitikens nervärderande av estetetiska ämnens betydelse och vikten av mediekunskap.För att försöka vara konstruktiva bestämde vi att vi skulle försöka skriva debattartiklar och få publicerade i våra respektive tidningar. Detta blev till ett stort brus i mitt huvud! Argumenten och formuleringarna attackerade mig hela tiden, helt ostrukturerat, mitt i natten, på cykeln på väg till jobbet, i affären. Varje gång jag hamnade vid datorn skrev jag ner tankarna. Till slut satt jag där med 9800 tecken och Mats Olofsson på [email protected] sa att det skulle ner till kanske 4000 tecken!!! Kill your darlings igen och igen och så var jag kanske nere på 6000, då tog redaktör Per Holm över och strök ytterligare. Jag ögnade igenom, sa okej och skickade in! Fredag 1:a april fanns mitt livs första debattartikel publicerad i det lokala bladet. Det kändes fint! trots att jag vet att man skulle kunna jobba mycket mer med texten, det gäller liksom att GÖRA DET OCKSÅ. Jag vill försöka påverka, inte bara knyta näven i fickan. Jag hoppas verkligen att det kan påverka någon, att någon kan ändra sitt sätt att tänka och att någon ungdom som vill söka ett estetiskt program men tvekat, får stöttning att följa sitt hjärta och sin lust.
 
Resten av tiden i Piteå blev vi peppade av folk från branschen om vikten av kreativitet, förmåga att berätta, vara nyfiken och att kunna pitcha sina idéer. Vi lyssade på Niklas Berg från digitala byrån In The Cold och Li Skarin från MassaMedia, ett produktionsbolag som bland annat producerat Bastubaletten. Vi träffade också representanter för två medieutbildningar; Grafisk design, Konstnärligt kandidat 180 p som startar i höst på Luleå tekniska högskola och journalistikprogrammet Journalistik och medier, som ges i Piteå. Ulrika Lindgren programansvarig, sa att många säger att journalistiken är i kris, men det är den inte, däremot råder förvirring kring vilka plattformar den ska finnas på. Journalister som kan gräva, granska, sortera, packetera, berätta och leverera behövs i allra högsta grad. Här är några exempel på aktuell kurslitteratur.