Gör Norrlandsoperan en "Expressen"?

 
Den här lilla annonsen fanns i fredags i VK:s tidning på sidan tre
 
Ooooops, tänkte jag, spännande, är det en "Expressen"? Jag tänker då på Expressens artikelserie Svart på vitt, som i september 1993 lanserades med svartvita löpsedlar med rubriken satt i krigsversaler "KÖR UT DEM!"Tidningen ville diskutera svenska folkets inställning i flyktingfrågan på djupet utan att hymla med den dubbelmoral som finns. Artikelserien annonserades bland annat ut i Stockholms tunnelbanor med annonser där en ensam kvinna sitter vid en sjö med utsikt och säger "Jag har inget emot invandrare, men vi har inte plats." reklambyrån Rönnberg McCann stod för kampanjen. (Någon som har den bilden, jag vill se den?)
Så här står det på Wikipedia:
" I en tillhörande text skriver Expressens chefredaktör Erik Månsson "Hur länge kan vi i Sverige ge sken av att vi välkomnar invandrare och flyktingar? För det gör vi inte. Svenska folket har en bestämd åsikt om invandringen och flyktingpolitiken. Makthavarna har en helt motsatt åsikt. Det går inte ihop. Det är en opinionsbomb på väg att brisera. Därför berättar vi, med start idag. Precis som det är. Svart på vitt. Innan det smäller."
Det blev ett himla rabalder och chefredaktören Erik Månsson blev avskedad. Han ville ifrågasätta och visa hur läget såg ut svart på vitt, men många tog illa vid sig och den goda intentionen försvann.
 
 
 
 Det är klart att detta inte är något trevligt budskap för invandrare, flyktingar, deras anhöriga och engagerade människor. Man måste räkna med att en del bara ser en del av en kampanj.
 
Norrlandsoperans annons väckte mer intresse och en nyfikenhet på hur de skulle följa upp det, för det förstod jag (jag är ju en jättesmart mediekommunikationslärare med flera år på nacken) ju att de skulle göra. Och dagen därpå:
 
 
Ja, dagen därpå, en annons som lyfter de myter som florerar och tar död på dem. Heja, heja, heja tyckte jag då. Ytterligare en tidningsutgivningsdag senare kommer en debattartikel författad av Kjell Englund, vd och konstnärlig ledare för Norrlandsoperan, som förklarar och fördjupar kring de fördomar och förutfattade meningar som man vill göra upp med. På Norrlandsoperans hemsida kan man också följa debatten. Här en länk till artikeln: Norrlandsoperan tar inte pengar från vården. Och här en länk till Norrlandsoperan.
 
Det kan vara riskabelt och det kan späda på fördomarna men jag tycker att det är modigt och spännande om man lyckas förja upp ett provokativt budskap med en seriös debatt. Sara Meidell har skrivit en krönika i samma tidning där hon diskuterar operan och påtalar vilket underläge konstformen opera befinner sig i idag, försvarad av få, belackad av många. Läs hennes krönika här: Störande vrångbilder kring operan. 
 
Jag hoppas verkligen att NO! ska lyckas vända fördomar och myter och att beslutsfattare och befolkning i Umeå ser det stora kulturella kapital som finns och är värt att bevara och utveckla genom att ha en Operascen i Norrland.
 
Det kan gå fel med modig kommunikation. När Folkhälsoinstitutet på 90-talet skulle göra en kampanj mot hasch så ville man retoriskt visa att man förstod dem som var liberala, först visa förståelse för målgruppen...lyfta fram en myt...
 
 
 
Sedan avslöja myten med fakta och ett skrämmande foto...
 
 
 
Men kampanjen fick dras in, det visade sig att de man vände sig till bara tog till sig det första och dessutom kunde hävda att -"Nu erkänner till och med en statlig myndighet att det jag redan vet, är sant".
Detta hände 1994 och denna kampanj hette också Svart på vitt. 
 
Är det någon som har mer information eller fler exempel så kommentera gärna och skicka tips och länkar.