Fredagsrast med Stenmark

Från Jan Stenmark In och ut genom dörrar och fönster, Ordfront Galago 1998
 
Det regnar fortfarande grått, blött och hårt utanför mitt fönster. Mina skrivbord är lika kaosartade som förut och tekniken för att klara mitt arbete kräver, kväver och kränker mig och min självkänsla. MEN det är fredag OCH man får tänka att man gör så gott man kan, och att man duger. Och det är viktigt att fylla på med lust och glädje även när listan på saker som ska göras är så lång att den slingrar sig som en stryporm runt hela tillvaron. Som tur är har jag AnitaBJohansson i samma arbetsrum som jag som piggar upp mig med att vi ska lära oss Snapchat. Och tack vare mitt skrivbordstädande hittade jag en bortglömd Stenmarksbok med den roliga bilden ovan. Ha, ha, vi som undervisar om bildkomposition, vinklar, perspektiv och möjligheter och hinder för kommunikation.
 
Denna fredag stirrar jag göralistan i vitögat och "fuckyouar" skrivbordsröran och ska  bege mig till en föreläsning och ett event som heter  A-märkt film fest på Sliperiet, det är i samband med något som heter See her now och bland annat verkar för att uppmärksamma A-märkta filmer; de som klarar Bechdeltestet, som nu mera har 30 år på nacken, (jag har skrivit om det Här: Anita Sarkeesian och Genusfotografen ) mer om det senare, efter det ska jag på afterwork på Bildmuseet där vi som är lärare i bild, samhällskunskap, med mera får en visning av den aktuella utställningen och kan diskutera hur vi kan jobba med den i våra ämnen.
 
Och jag vet att man ska undvika att skriva och hela tiden OCH att dessutom inleda meningar med det men och, och, och, jag skiter väl i det!