Fotografisk distraktion

Nick Brandt Lion before the storm 2006
 
Jag sitter vid mitt analoga skrivbord som är en katstrof sedan arbetsplatsbytet för ett par veckor sedan. Osorterade högar och en tillhörande bokhylla som är ett pausat work-in-progress-projekt. Dessutom har jag oceaner av digitala skrivbord som är sjufaldigt mer kaosartade. Regnet vräker ner på skolgården och jag drar mig för att cykla hem och blöta upp mina fina svarta skinnloafers. Jag borde göra klart en massa förberedelser och framförallt få ordning på ett eller annat skrivbord, men arbetsdagen är slut sedan länge och jag känner att jag vill göra något lustfyllt, så jag tar fram lite fotografiska minnen som distraktion.
 
 
När Bild-Eva och jag var med eleverna i Stockholm i samband med Raoul Wallenbergprojektet så besökte vi också Fotografiska. Där kunde man också, gratis, gå in i en fotoautomat och få ett sånt här kort. Eleverna och vi uppskattade detta såklart. Men vi uppskattade också de då aktuella utställningarna. Hela första våningen var fylld med Inez och Vinoodh, en konstnärsduo som blivit kända bland annat för sina kändisporträtt och musikvideos. Det var en storslagen samling och ett tydligt exempel på hur man med estetisk kommunikation kan vara med och skapa mening, tänja på normer och påverka sin samtid. Kursen Estetisk kommunikation handlar bland annat om hur man kan göra det och på vilket sätt olika tankeströmningar kan ges olika estetiska uttryck.
 
Denna bild, Gentlewoman, gjordes 2010, långt innan Conchita Wurst slog igenom i Eurovision. har hen kanske sett denna bild och blivit stärkt i att "så här kan man också vara, och se ut!
 
 
 Ett ljuvligt porträtt av en ljuvlig person Anthony Hegarty
 
 
 Här är de exentriska konstnärerna själva
 
 
 och en vacker bild som jag tar till mig alldeles särskilt eftersom jag haft skrynkliga händer sedan jag var liten
 
 
 Nick Brandt har varit utställd på Fotografiska tidigare men nu var det en samling av hela hans verk kring de hotade djuren och den hotade miljön. Jag har inte varit särskilt intresserad av den typen av bilder men jag blev tagen av storheten och viljan i att göra något med sitt skapande. Modernt foto är något som de senaste åren blivit hett i konstsamlarkretsar och de finns många rika personer som gärna satsar på kreddiga äkta fotografier. Det utnyttjar Nick Brandt genom att han har startat en fond för att rädda de utrotningshotade djuren. Han är känd för att arbeta som den gamla tidens fotografer, analogt, utan teleobjektiv och med en klassisk kompostion som påminner oss om gamla tidens målningar. han är alltså extremt nära de djur han så respektefullt porträtterar. 
 
I det lilla rummet på andra våningen fanns bland annat en tidig selfie av Anders Zorn. Den utställningen handlade om Zorns fotograferande och hur han använde fotona som utgångspunkt för sitt målande.
 
Zorn i en selfie från tidigt 1900-tal
 
 
 Ett skönt kvinnoporträtt av en kanske inte så skön häradsbetäckare
 
Bilden ovan kan vara ett foto som är taget i en paus i en modellakt när modellen tar en rökpaus. Även om Zorn är känd som en ganska hänsynslös kvinnokarl så tycker jag att han har fångat den här kvinna på att skönt sätt.
 
 
 Jag vill också ta bilder som förändrar och påverkar världen men tiden och tekniken är emot mig...ja, man ska väl skylla på nåt. Nu ska jag ta plastpåsar på skorna och cykla hem.