Så mycket bättre...

 
 
 
 
 
...så himla mycket bättre...ska det bli...nästa år. Nästa år ska jag ha optimala dokumentationsmatriser och en pedagogiskt uppmuntrande, åtekommande feedback i ett übersmart system som gör att alla elever gör sitt allra bästa och lite till. Jag ska ha hjärnkoll på alla aktiviteter som bryter schemat och ställer in planerade lektioner och klasrum som flyttas för att eleverna skriver nationella prov. Jag ska göra kurserna mer stimulerande, engagerande, roliga; jag brukar ju så käckt säga att rolighet är en underskattad faktor vid inlärning. Kanske ska jag  tillämpa "The flipped classroom" och börja spela in pedagogiska filmer som eleverna får ta del av innan de kommer på lektion, så att manegen liksom är krattad och de kommer nyfikna på att fylla på alla nyfikenhetsluckor som öppnats...som dammluckor...som avgrundshål...för att skapa ordning i kaos och ett kreativt kaos igen...? Håller jag på att flippa ut eller in? just nu ja, kanske, men nästa år, då jäklar då ska liksom ett förklaringens skimmer lysa om mig, mina elever och våra gemensamma pedagogiska ambitioner!!!
 
För den i lärarvärlden oinsatta betyder nästa år, nästa läsår som börjar i augusti, och maj månad är en helt galen månad då allt som mätts, vägts och dokumenterats ska sammanställas till tillförlitliga och rättvisa betyg som ska följa eleverna resten av livet. En del, allt fler och allt oftare, lämnar in sina uppgifter långt efter inlämningsdatum och då kan man dessutom ibland upptäcka att de kopierat sina texter på ett olovligt sätt och det blir ju inte nåt kul avslut att ta tag i "den biten". Dessutom får man i maj månad resultatet av utvärderingarna av ens kurser och där kan man se att man inte varit så enastående übersmart och stimulerande som man tänkt förra året vid den här tiden.
 
Men nästa år...