Världspoesidagen lördag 21 mars

Denna bok hade release i samband med Littfest
 

Poesi kan kännas djupt,  pretantiöst och svårtillgängligt och själv är jag inte bra på att sätta mig i en fåtölj och läsa dikter. I samband med kärlek, passion och också sorg så har jag däremot letat upp texter som hjälpt mig i stunden. Poesi kan vara så mycket och en av mina favoritpoeter är absolut vännen och tidigare kollegan Solja Krapu. Hon skriver på ett kvillrigt, spralligt sätt med bokstäver och ljud som slingrar sig, bråkar och samverkar; först kan det kännas enkelt och kanske banalt men det finns ett djupt djup och ett infångande av tillstånd både på ett personligt och samhälleligt plan. Boken Vad drömde du om? är dessutom illustrerad av Sara Gimbergsson som jag upptäckte var min gamla klasskompis från bildlärarutbildningen; Sara Sandin hette hon då. Vilka fantastiska bilder! Hade jag också kunnat bli så duktig om jag jobbat med det istället för läreriet? Solja är förresten också bildlärare...hade jag också...Äsch, man ska bara jämföra sig med andra när man vill bli inspirerad, man ska låta sig lyftas och njuta av det sköna som skapas. Man kan också bli imponerad ( och lite, lite, lite avundsjuk) på dem som vågar ge sig ut i den branschen, att leva på skapandet; att skriva böcker och att illustrera. Bra jobbat Solja och Sara! Och vad det gäller  denna bok så handlar det både om poesi i både texterna och bilderna. 
 
En annan av mina absoluta favoriter när det kommer till poesi är Lennart Hellsing (ja, jag vet att det finns typ vuxenpoesi också) och boken Sju fikon eller sand i sandalerna är en av de saker jag skulle ta med mig om huset brann.
 
Mamma har nog köpte denna på bokrea, kanske på Hellspongs i Umeå, den var prissänkt från 7:50 till 2:75
 

Poesidagen till ära återger jag hela dikten, sagan Vägar, som är ljuvligt allitererad, ordekvilibristiskt lefull och ändå djupt filosofisk och existentiell som en roadmovie. Här kommer den! Trevlig helg på er!