Resminne: Gran Canaria Las Palmas

 
 
Över en vecka sedan det var lov. Det blev inte mycket tecknat på Gran Canaria och denna resa, det är lite synd, för det är något lite magiskt med tecknandet, spåren och minnena. Jag ska försöka få bättre fart på pennan. dessutom MÅSTE jag bli bättre på att teckna av min man Per, han blir besviken över att det aldrig blir tillräckligt likt, eller kanske tillräckligt snyggt. Jag har haft trettio år på mig, det borde vara min bästa gren. Jag hoppas kunna få trettio år till att öva.
 
 
Las Palmas grundades 1478 efter att Juan Rejón och kastilijanerna erövrat ursprungbefolkningen guancherna. Det är ett av de allra första resmålen för charterturismen och Sverige var bland de första på plats. 1957 anlände det första planet från Transair AB med 54 passagerare. Las Palmas är tillsammans med Santa Cruz på Teneriffa huvudstad för den autonoma regionen Kanarieöarna.
 
Min första reaktion på mötet med Las Palmas var att det var FULT, det har också varit lite kyligt när vi har varit där, men nu när vi återvände och visste att vi skulle ta oss till den gamla stadsdelen Vegueta, så har jag fått en helt annan känsla för stan.
 
 
Kring vecka tio så är det någon sorts festival i stan, utklädda personer överallt 
 
Santa Ana katedralen som började byggas 1497 och öppnades 1570
 
Denna gång stannade vi ett dygn i Las Palmas eftersom vi inte fick tillträde till lägenheten i Puerto de Mogan direkt. Vi bodde på ett enkelt hotell vid strandpromenaden. Efter en lunh där tog vi oss med buss till Vegueta, den gamla staden. 
 
Mamma med son vid vattenfontän i Vegueta 
 
Här är Casa de Colón ett museum till Columbus ära, han stannade där på sin första resa till Amerika 
 
På museet, som skulle stänga om 15 minuter så var det en utställning med Goyas etsningar, helt fantastiskt att ramla på guldkorn så där utan att ha planerat 
 
Vi var på museet även förra året och då såg vi allt som handlade om Columbus resor 
 
På torget framför katerdralen är det folkliv med skatare, barn som cyklar och leker 
 
Här är barn med hund som snart ska på karnevalen, den befjädrade utklädningen ser retfull ut för en fågelhund
 
På ett litet torg stötte vi på en hel symfoniorkester 
 
...och vårt ovan nämnda vattenhål Otilia... 
 
...där vi satt och lyssnade till konserten
 

Jag kan absolut tänka mig att stanna i Las Palmas igen, då vill jag besöka det första hotellet som byggdes där 1890, Hotel Santa Catalina, det ska visst vara en sevärdhet. Men för sol, bad och avkoppling föredrar jag Puerto de Mogan.