Stressad eller bokklok med böcker överallt


En av högarna med böcker som pockar på uppmärksamhet
 

Mycket i mitt liv kopplas till böcker och mina intressen försöker jag alltid fördjupa med nya. Sen min tid på Akademibokhandeln har jag varit en riktig samlare. Som tur är har vi ett suveränt bibliotek på Midgårdsskolan där jag jobbar så jag kan oftast låna mer än jag köper. Jag vill läsa ALLT och KOMMA IHÅG det dessutom. 
 
Just nu är jag inne i en period då jag studerar böcker om teckning eftersom jag vill bli bättre på det. Två böcker, de på bilden, har jag köpt på bokrean, två har jag lånat på skolans bibliotek, de ligger i en annan hög i huset. Jag håller också på att fördjupa mig i konstteori i samband med att jag undervisar i kursen Konstarterna och samhället. Mat är alltid intressant och i och med att vi blivit stugägare har jag börjat drömma om trädgårdsprojekt. Nya perspektiv på reklam, pedagogisk litteratur som bör läsas i min roll som förstelärare och så all skönlitteratur är annat som omger mig i högar i sovrummet, köket, arbetsrummet och vid skrivbordet på skolan. Ibland när jag inte vet vilken bok som ska få min uppmärksamhet och mina ögon så tar jag helt enkelt och sorterar böckerna efter olika smarta system; ämne, prioritering eller storlek (för att högarna ska se snyggare ut). Jag har en regel som jag försöker hålla på och det är att det inte ska läsas någon facklitteratur (inte fuck litteratur) i sovrummet, där ska det bara vara skönlitteratur.
 
Ett problem är att jag alltid har ansatsen att läsa allt och jag skulle vilja komma ihåg det och kunna referera till det jag har läst. För det första så har jag säkert tjugo påbörjade böcker med markeringar var jag gav upp, tillfälligt eller forever. Jag kroknar helt enkelt, ger upp eller somnar bokstavligen ifrån min goda ambition. För det andra, om jag tar mig igenom HELA boken och galant ska hänvisa till något så kanske jag har glömt författaren, titeln OCH innehållet. 
 
Jag gillar böcker helt enkelt  och hittar ständigt nya, men jag hinner inte läsa alla så noga som jag tänker. Jag hoppas kunna bli mera bokklok även om mycket blir oläst och mycket blir glömt. På torsdag har vi bokcirkel och då ska vi prata om Stoner av John Williams, den skrevs 1965 men lästes inte av så många då. Nu, sorgligt nog, efter Williams död har boken fått ett enormt uppsving. Läs en intressant artikel om boken och författaren från SvD här: Långsamt segertåg för "Stoner". Kanske mer om det senare i veckan.