Att teckna är farligt

Denna bild har jag "tagit" från @tjerugadds instagramkonto, det vill säga Ingemar Larssons. Jag vet inte vem upphovspersonen är men det är en talande bild
 

Det är mycket jag skulle vilja skriva och teckna denna dag, ett par dagar efter terrorattacken mot Charlie Hebdo. Jag ville teckna mig själv med dragen penna som vapen mot intolerans och terror. Jag ville skriva om vikten av ödmjukhet, utbildning och respekt. Jag ville hänvisa till kloka humanister och forskare som stöder mina åsikter. Jag ville skriva om vikten av mediekunskap, konst och kultur, om att våga ifrågasätta de som har makten med humorns och kreativitetens hjälp. Men tiden denna skolstartsvecka räcker inte till.
 
Jag tror i alla fall att Europa behöver fler moskéer och fler välutbildade, sekulariserade imamer så att alla de som känner utanförskap kan vara tryggare i sin tro. De som tror på ingenting eller något annat bör få lära sig vikten av ödmjukhet och samförstånd. Muslimerna är inget kollektiv som tycker lika. Dessa bröder som eventuellt har utfört dådet är inte representater för muslimer i allmänhet, det verkar vara två föräldralösa, förvirrade individer som hamnat mycket snett och långt utanför  profeten Muhammeds visioner om ett gott samhälle och goda handlingar. Vi alla behöver veta att var och en har rätt att utöva sin tro, men den ska inte styra i ett mångkulturellt samhälle. Styrandet måste göras sekulärt, helt fritt från de olika religiösa dogmerna.
 
Det är fasansfullt när man tror att man skulle göra något gott genom att hämnas, då använder man samma terrormetoder som förövarna. Det finns de som bara väntar på en anledning att bränna moskéer, knacka bögar, mordhota feminister, eller hata judar, för att de inte har något annat att tro på, allra minst sig själva.
 
Allt som är farligt tycker jag om: att teckna, medier och journalistik, konst, litteratur.
 
 
#1 - Johanna - enklaknep

Hej,
fantastiskt skrivet. Jag håller helt med. Din blogg ger en tankenötter så att det bara knakar i huvudet på en. Hur kom du på att du ville dela med dig i form av en blogg?

Ha en super mysig dag

Svar: Tack för fin kommentar! Jag tycker om att skriva, teckna och fota och jag är lärare på estetik och media. Tänkte att det vore bra att publicera något själv. Kram
MammaMedia