Akvarellkvällar med Lligo



 
Precis som när jag anmält mig till Nordic Watercolor Festival juni 2014 så trodde jag att jag skulle ångra mig nu, när jag anmält mig till akvarellmåleri med Lligo Matson. Kursen startade i NOVEMBER, i mörkaste, mörka, tunga november. Hur i hela fridens dagar kan man vara så dum, hur har man tänkt att man ska orka? Hur som helst, fem kvällar hittills har äldsta dottern Sanna och jag släpat oss till Lligos ateljé för att tillbringa tre timmar tillsammans med Ulla, Sanna E, Ulf, Ylva, Barbro, Gillan och läraren Lligo, där är vi alla konstskapare, för övrigt inget snack om jobb eller yrke. Oerhört befriande. Vi behöver inte ta med något material, bara en tia till fikakassan. Papper, färg, tejp, penslar och allt man kan behöva finns där. Vi målar så likt Lligo vi kan, som om det var en målarbok. Det är så prestationsfritt...ja lite irriterad kan man ju förstås bli på att grannen får snyggare bett eller vackrare varianter av samma motiv som vi alla målar.
 
 
Här har vi grundat ett helt genomblött papper med två färger och sedan skrapat fram mönster som sedan fyllts i med VIT akvarellfärg! Det är härligt att bryta mot sådant man trodde var REGLER.

 
Tejp, sprayflaskor och alla målar lika men det blir ändå olika

Ja, nog känns det lite tufft att komma hem vid fem, kasta i sig middag för att vara på plats klockan sex, men varje kväll har man glömt bort tiden och varit nöjd och glad när man gått ut ur ateljén. Nu är det bara en gång kvar. Kanske borde ligga på Lars A Person om att ordna en ny Nordic Watercolor Festival. För dessa kurser och tillfällen gör att man vågar lite mer, prövar olika metoder och kanske, kanske tar man sig för att måla lite hemma.