Release för Mindyard med MIK-kompetens
Ooooooops och wow, Mindyard har kommit!
Jennifer Johansson har varit ansvarig AD, Sandra Peterson har fotat omslaget och Nanna Jacobsson är modell men hela klassen EM2 har jobbat med tidningen
Hela tidningsgänget i EM2 fotas av skolans kommunikatör Anna Lundström, för hemsidan
Releasepartyt ordnades i Midgårdsskolans "kaffa" och det gick lugnt till, polisen gick och fikade
Alla läser Mindyard...
Micke Rutberg gör det...
...och Elin Engbo, gammal medieelev som såklart har haft nytta av sina mediekunskaper på sin väg till arbetet som studie- och yrkesvalsledare på Hagaskolan
EM1:orna läser och verkar gilla men grunnar såklart på hur deras tidning ska se ut, nästa år...
Eleverna på estetik och media får den kompetens som är så oerhört viktig för demokratin. MIK, medie- och informationskunnighet blir allt viktigare i det förändrade medielandskapet. I veckan släptes rapporten "Demokratin och det förändrade medielandskapet-mot ökade kunskapsklyftor och deltagandeklyftor?". Rapportens författare Jesper Strömbäck pekar på den klyfta som genom den förändrade medievärlden uppstår mellan dem som tar del av en varierad, djuplodande och objektiv information, oftast via traditionella medier, och dem som väljer den enklare vägen, att klicka sig fram via kanaler som tycker som man själv tycker och förstärker den bilden. Människor kan välja mellan parallella medieuniversum och mellan dessa världar blir det svårt att nå samsyn och hitta gemensamma lösningar. Politikerföraktet kan öka och en bristande tro på en långsam demokratisk, politisk lösning av problem.
Att bli medveten om, genom praktisk arbete, hur man påverkas och hur man själv kan påverka, tillsammans med utbildning om historsk bakgrund till, vilka som äger medierna och hur medierstrukturer ser ut, gör att man får lättare att navigera i en föränderlig medievärld. Om ni läser Mindyard kan ni få en inblick i litegrann av det som eleverna får lära sig. Och jag hoppas såklart att fler elever ska välja att gå detta program eftersom det är praktiskt, kreativt och nyttigt. Och MammaMedia tycker ju såklart som alltid att alla elever åtminstone skulle läsa kursen medier, samhälle och kommunikation.
Idag är våra tvåor ute på högstadieskolorna och delar ut tidningen, främst till niorna. Vi hoppas att några ska ändra sitt val till gymnasiet för vi har bara 15 sökande till hösten och man kan ju undra vad det är som gör att intresset för programmet har minskat. En orsak är att det är en väldigt liten "kull" ungdomar som är födda 1999, men kan det finnas andra orsaker? Vad tror du? Är det för stort fokus på meritpoäng och ekonomi i debatten om skolan idag? Är foto var mans självklara kompetens med den nya tekniken? Har intresset för hur vi påverkas i identitet och självbild av reklam och medier minskat? Vill man inte vara med och skapa berättelser själv, vill man bara konsumera? Är man inte intresserad av färg, form, design, språk och tilltal? Är man inte ett dugg jäkla nyfiken på vem Ria Wägner och Lennart Hyland var...?
Alla estetiska program är högskoleförberedande och på Midgårdsskolan har du dessutom möjlighet att välja fler meritpoängskurser om du vill.
Vill du veta mer om MIK kan du gå in i MIK-rummet på Statens medieråd.
Här är en liten film om estetik och media: