Låg humor på lektionen

Jag är svag för prutthumor och snusk och sex och annat LÅGT, långt under bältet. Å andra sidan undervisar jag i Konstarterna och samhället, en finkulturell kurs med högt filosofiskt och vetenskapligt anseende. Där handlar det nu om olika konstteorier,  hur man definierar begreppen konst och kultur och vilken betydelse det har för samhällets utveckling och dess medborgare. Jag läser konstteorier på längden och tvären och försöker göra dem begripliga. Eleverna ska få göra en podcast där de beskriver och diskuterar en konst/kulturupplevelse utifrån teorier och begreppsdefinitioner. Som tur är har min goda kollega Maja haft kursen tidigare och hon har gett mig allt material.  
 
Som avslutning på dagens lektion kunde jag inte motstå att visa nedanstående reklamfilm för en holländsk firma som erbjuder språkkurser i bland annat engelska. Det är kanske snudd på ett övergrepp men när jag såg kopplingen mellan att digga hiphoptexter man kanske inte förstår, som kanske innehåller sexistiska och droghyllande texter och den här filmen (det var utifrån ett avsnitt av Pop och politik från UR.se), så kunde jag inte låta bli att leta rätt på den. Första gången jag såg den så var det Fredrik Viksten som visade den, en tidigare reklamprofil från Umeå, han hade jobbat på byrån i Amsterdam, som gjort filmen...tror jag...lösa trådar bara för att få visa en låg film...
 
Här får ni se hur låg jag är....jag kanske till och med är så låg att jag publicerat den här tidigare:
 
 
 
 
Å andra sidan så är vår rädsla för att bli påkomna med att vara låga, vår rädsla för att skämma ut oss, allmänmänsklig, något som förenar oss, och kan man skämta om det så blir det liksom inte bara lågt utan också djupt mänskligt. 
 
Bra att hitta argument för att gilla det man gillar.