Nytt jobb i sikte...

Charlotte Persson från Angeredsgymnasiet får mig nästan att vilja byta jobb
I fredags, den 24 oktober, FN-dagen, deltar jag i en inspirationsdag med rubriken Sex- och samlevnadsundervisning på 2010-talet! Hur gör man och vad gäller? Dagen arrangerades av Kunskapsnätverket hiv/STI Norr och Västerbottens läns landsting. En ensam kvinna klädd i jeans och enkel långärmad t-shirt ska hålla i hela dagen, kan bli tomt och långtråkigt tänker jag, i min enfald, för denna kvinna vet vad hon talar om och jag blir djupt berörd och engagerad.
 
Sedan GY2011 har gymnasieskolan ett större krav på sig att undervisa i sex- och samlevnad. Det är några ämnen med särskilt ansvar; Naturkunskap, historia, samhällskunskap, idrott och hälsa, religion samt engelska och svenska. MIna ämnen ingår inte, men för mig är det ganska självklart att ta upp hur mediernas bilder påverkar ideal och identitet kring sex och samlevnad. Men perspektiven och ingångarna är många: Hur lever man tillsammans, hur kommer man ut som homosexuell, hur ska man minska spridningen av hiv globalt och hur hänger sjukdom ihop med fattigdom och rovdrift av tredje världens tillgångar? Hur hanterar man internets oändliga hot och möjligheter? HUr ska man som lärare förhålla sig till personlig, privat, professionell? Hur fungerar det att byta kön eller reparera ett stympat kön?
 
Charlotte går igenom vad läroplanen säger och berättar hur de arbetar på Angeredsgymnasiet. Hon betonar också vikten och betydelsen detta kan ha för samhället och individerna. Till exempel så jämför hon antalet unga människor som dör i trafiken(286, förra året tror jag) med hur många som tar livet av sig (1500, förra året) och kopplar till att det är åtta gånger vanligare med självmordstankar bland HBT-personer. Dessa måste få känna sig inkluderade i undervisningen, det är alltså livsviktigt. Men det är viktigt för alla att få veta att det som vi tror är norm kan se väldigt olika ut, till exempel blir många väldigt lättade av att få ta del av statistik och fakta. Det är viktigt att var och en kan känna sig representerad både i medier och i undervisningen, till exempel kan man inte bortse från att man kan ha elever i klassrummet som är könsstympade, då får man inte döma men heller inte blunda.
 
Jag blev så engagerad att jag funderade på att byta yrke, så som jag ofta gör när jag blir imponerad av någon professionell eldsjäl.
 
 
Jag försökte fånga Charlotte med min penna, men gör henne inte alls rättvisa

Charlotte gav massor av exempel på metoder, material och filmer men det verkar inte fungera att länka idag, kan återkomma med det. Och ja, jag kanske ska fortsätta jobba med det jag gör ändå, att lära sig allt som Charlotte behärskade tar nog ytterligare ett yrkesliv.
 
 
 
 
 
 
#1 - Anonym

Underbart!! Skrattar gott åt beskrivningen av mig i både bild och ord. Fullträff! Tack för denna mycket målande beskrivning och recension av dagen! Det var oerhört kul att träffa er alla och jag hoppas vi får anledning att träffas igen för fortsatt utbildning. Har nu återkommit till kära Angered efter två veckors semester utomlands (och nej, jag menar riktiga utomlands, inte Norrland, även om det för en inbiten göteborgare med vana av ett klimat där det alltid tycka blåsa och regna från sidan (!) bevista era nordligare breddgrader där det både bjöds på underbar snö (Luleå dagen innan) och äkta blött regn uppifrån (hos er). Kastades direkt efter semestern in i en två dagars fördjupande fortbildning om KKS, kvinnlig könsstympning, och har inte kunnat skicka utlovat material till er eftersom jag själv suttit med pennan glödande, men på måndag LOVAR JAG att skicka utlovat material!! Tack!!! Hälsar föreläsare-Charlotte

Svar: Underbart att du besöker mig! Du må tro att jag har haft glädje av din föreläsning! Jag har visat filmer och hänvisat till det material vi fick ta del av. Dessutom satt jag i P4 Västerbotten samma eftermiddag och skröt över hur duktig och inspirerande du var. Kram o hälsa Angered!
MammaMedia

#2 - Charlotte

Klart jag inte kunde låta bli när jag såg att du lämnat en blänkars i utvärderingen :) Överlag väldigt trevlig läsning utvärderingarna både i Luleå o Umeå. Kunde förstås inte heller när jag väl börjat läsa, låta bli att fortsätta läsa inlägg från dig och har dragit på. Smilbanden flera gånger minsann. Du är riktigt rolig och träffsäker, så fortsätt skriva för sjuttsingen! Dina elever ska vara glada att de har en så bra "fröken" haha. (Hoppar fortfarande till när nån kallar mig det. "Fröken ", det var nåt man hade i småskolan det :) Fast mina elever gillar uppenbarligen att titulera mig det. Så bara tacka o ta emot. Styr upp resterande material på måndag som utlovat. Imorgon barnkalas o annat Svensson-aktigt. Ack så trevligt bara Calici Inte är bjuden! Sawadee ka! (Som vi säger i Thailand)

Svar: Calici, vem är det? Tack igen för kommentar! Jag har också fått allt ditt material från föreläsningen. Tack igen för dit grymma engagemang!
MammaMedia