Charlotte Persson från Angeredsgymnasiet får mig nästan att vilja byta jobb
I fredags, den 24 oktober, FN-dagen, deltar jag i en inspirationsdag med rubriken Sex- och samlevnadsundervisning på 2010-talet! Hur gör man och vad gäller? Dagen arrangerades av Kunskapsnätverket hiv/STI Norr och Västerbottens läns landsting. En ensam kvinna klädd i jeans och enkel långärmad t-shirt ska hålla i hela dagen, kan bli tomt och långtråkigt tänker jag, i min enfald, för denna kvinna vet vad hon talar om och jag blir djupt berörd och engagerad.
Sedan GY2011 har gymnasieskolan ett större krav på sig att undervisa i sex- och samlevnad. Det är några ämnen med särskilt ansvar; Naturkunskap, historia, samhällskunskap, idrott och hälsa, religion samt engelska och svenska. MIna ämnen ingår inte, men för mig är det ganska självklart att ta upp hur mediernas bilder påverkar ideal och identitet kring sex och samlevnad. Men perspektiven och ingångarna är många: Hur lever man tillsammans, hur kommer man ut som homosexuell, hur ska man minska spridningen av hiv globalt och hur hänger sjukdom ihop med fattigdom och rovdrift av tredje världens tillgångar? Hur hanterar man internets oändliga hot och möjligheter? HUr ska man som lärare förhålla sig till personlig, privat, professionell? Hur fungerar det att byta kön eller reparera ett stympat kön?
Charlotte går igenom vad läroplanen säger och berättar hur de arbetar på Angeredsgymnasiet. Hon betonar också vikten och betydelsen detta kan ha för samhället och individerna. Till exempel så jämför hon antalet unga människor som dör i trafiken(286, förra året tror jag) med hur många som tar livet av sig (1500, förra året) och kopplar till att det är åtta gånger vanligare med självmordstankar bland HBT-personer. Dessa måste få känna sig inkluderade i undervisningen, det är alltså livsviktigt. Men det är viktigt för alla att få veta att det som vi tror är norm kan se väldigt olika ut, till exempel blir många väldigt lättade av att få ta del av statistik och fakta. Det är viktigt att var och en kan känna sig representerad både i medier och i undervisningen, till exempel kan man inte bortse från att man kan ha elever i klassrummet som är könsstympade, då får man inte döma men heller inte blunda.
Jag blev så engagerad att jag funderade på att byta yrke, så som jag ofta gör när jag blir imponerad av någon professionell eldsjäl.
Jag försökte fånga Charlotte med min penna, men gör henne inte alls rättvisa
Charlotte gav massor av exempel på metoder, material och filmer men det verkar inte fungera att länka idag, kan återkomma med det. Och ja, jag kanske ska fortsätta jobba med det jag gör ändå, att lära sig allt som Charlotte behärskade tar nog ytterligare ett yrkesliv.