Mitt favoritplagg

Denna färg går an nu när man har lite färg kvar av sommaren, det kan bli värre i vinter när man är blåblek
 
 
Jag har en favorit bland alla sagor jag läste för barnen när de var små, den heter En flodhästsaga och är författad och illustrerad av Lena Landström, den beskrivs i korthet såhär:
 
"Lena Landströms första egna bok utspelar sig långt nere i Afrika. Vid den breda, mörka floden lever flodhästarna. En av dem bor för sig själv och vill vara ensam när hon badar. Men en dag är hennes fina badställe upptaget. Hon blir tvungen att hitta på något för att få behålla det för sig själv. Hur ska hon göra?"
 
Flodhästen, som jag identifierar mig starkt med, lever ensam och det viktigaste i hennes liv är att äta och bada. Varje dag sätter hon in en sjögräspaj i ugnen som sakta får gräddas medan hon tar sig ner till floden, för ett bad i lugn och ro. Mat och bad, trots att jag uppfattas som mega-social med tusen intressen, så är det kanske bara mat och bad som är kärnan. Flodhästen i sagan ser förskräckt hur hennes eget badställe har ockuperats av ett gäng lekande och stojande flodhästungar. Först blir hon bara förskräckt och går hem, men sjögräspajen smakar inte riktigt gott den kvällen. Dagen därpå bygger flodhästkvinnan ett fantastiskt lektorn med rutchkana där man kan åka ner i vattnet. Hon bygger det en bit bortanför sin egen badplats och dit lockas ungarna på kvällen och vår flodhästkvinna får bada i lugn och ro, men lite nöjt och nyfiket titttande på de lekande ungarna, bortom nästa flodkrök. Den kvällen smakar pajen gott igen.
 
När jag är i Skövde hos min svägerska och svåger brukar jag springa runt Karstorpssjön och då hänger jag min baddräkt nere vid bryggan så att jag kan bada efter löpningen. Sista gången nu i juli så hängde jag upp en påse med min fina svarta simmarbaddräkt och en handduk, på en livräddningsstolpe, Jag satte fast den ordentligt eftersom det blåste rejält. När jag svettig och badsugen kom tillbaka låg påsen i backen, handduken i men baddräkten borta! Jag letade och letade men fann den inte och jag kände mig som flodhästdamen blåst på min ljuvliga badstund. Men jag skärpte till mig, accepterade förlusten, och hoppade i, i sport-BH och trosor. Någon hade krånglat loss påsen, snott baddräkten och slängt resten i backen. Skamligt! Ja, ja, jag har inte accepterat eller kommit över det riktigt ännu, men jag har köpt en ny, galet orange baddräkt som jag invigde häromdagen i poolen på IKSU Spa och då kom jag på att jag glömt bort att bada. Det var så länge sen och min kropp blir så glad, mitt kärnjag behöver bada. Jag kom över den orangea på en 70% rea, så den kostade bara en dryg hunka så då får jag kanek spara ihop till en snygg, snabb, svart längre fram. Fram till dess går det bra med orange.
 
 Så här ser boken ut, och se så ljuvligt vattnet ser ut