Sjukt lättimpad...

Stilikonen Uma Thurman hos Skavlan i lördags
 
 
Att vi ständigt ska få nya köpimpulser är liksom basen för dagens konsumtionssamhälle, det är väl det alla helger och speciella dagar är till för; Allhelgona, Fars dag, Alla hjärtans, alla är de dagar som kan användas som anledning till att köpa allt från maskeraddräkter, skiftnycklar, tändstickor, ljus, läskedryck i treliters förpackningar,  hygienartiklar med maskulina logotyper och diamanter. Men köpimpulser kan komma från andra medier än ren reklam.
 
I fredags hade vi en brorson på besök med översovning, vi skulle äta ihop, medan vi vuxna skulle se något viktigt program skulle brorsonen spela dataspel, sedan skulle vi se film på Netflix tillsammans. Men nätverket var helt okontaktbart hela kvällen, vi var utan uppkoppling, inget internet!!! Brorsonen fick se Dobedoo OCH Skavlan sedan blev det skogspromenad med pannlampa. Ovanlig kväll för en tolvåring.
 
Men till saken, om hur lättimponerad jag är. Uma Thurman var Skavlands första gäst och hon är lång, därför identifierar jag mig med henne trots att det är mycket annat som inte är särskilt likt...Hon, som är LÅNG, hade sjukt snygga svarta mockapumps, en svart långärmad skjorta och svarta halvkorta byxor och hon var så SJUUUUUKT snygg och elegant och jag blev så påverkad. Det var snudd på att jag drog iväg till skoaffären på lördag förmiddag för att leta svarta mockapumps. Men fram ur garderoben kom en svart skjorta och de svarta halvhöga stövlarna jag köpte i Vilnius fick duga, byxorna som redan fanns och var grå fick vara istället för Umas snygga svarta. Så idag har jag gått omkring och känt mig lite, lite, litegrann som Uma Thurman...tills jag råkat på min spegelbild.
 
Det är intressant med kroppen och hur man identifierar sig med andra, och det där kan nog följa med hela livet. Att kunna spegla sig och sin identitet i media och kulturuttryck kan ju vara mycket djupare och viktigare än mitt banala exempel här. Jag hörde til exempel en intervju på radio med Käbi Laretei hur viktigt det var för henne som levde i exil, att spela och tolka verk från tonsättare som också varit tvungna att fly sina hemländer. Var kan unga svenska muslimska kvinnor finna förebilder i medier och kulturutbud? Eller unga män med afrikanskt ursprung? Det är viktigt att representationen är bred och något mer normbrytande än det som i första taget verkar vara det mest ekonomiskt lönsamma och stereotypa.
 
Jag fick ialla fall fart på  pennan, tecknade av Uma från tv-bilden och blev lite nöjd av det...men till helgen ska jag nog spana på ett par svarta mockapumps...kanske bara tre centimeters klack... det är det ju också nästan på stövlarna, det ser bara inte lika högt ut eftersom de är bredare.