Mensvåt dröm...

Clara Henry, populär vlogger numera sponsrad av Always
 
...eller man lär så länge man har elever.
Johan LundkvistFilm i Västerbotten frågade mig om jag kunde ta reda på vem våra ungdomar skulle vilja se som presentatör och konferencier på VAFF, Västerbottens amatörfilmfestival, som går av stapeln den 6 december på Kulturväven här i Umeå. Eleverna har lämnat in massor med förslag och nyfiken som jag är hamnar jag i bloggosfären för att kolla upp vilka som är populära just nu och vad de kommunicerar. Videologgarna är populära och det är naturligtvis marknadsförarnas våta dröm att de med sitt personliga tilltal och det förtroende de har hos sina följare, ska prata gott om deras varumärken och produkter. Intressant är också att föreställa sig det jobb som trendspanare har för att hitta de rätta representanterna för att sedan övertyga dem om att "sälja sig" som man sa på min tid.
 
Clara Henry har, bland mycket annat mediacreddigt, blivit utsett till Årets Vlogger 2013, bloggat för Vecko-Revyn och Devote och fick hålla i Melodifestivalens webbsatsning Uppsnack i våras. Hon har över 250 000 följare på sin egen Youtubekanal där hon bland annat har haft åtminstone sex inslag som har handlat om mens på ett skönt och personligt sätt. Snacka om guldavtal för Always, vad än de betalar. Här är länken till aktuell film I will Always love you.
 
Naturligtvis tycker jag att det är positivt med "tala om mens trenden" som kanske allra starkast illustreras av kaxiga Liv Strömkvist och Nina Hemmingson som i sina serier lyfter fram tabun, problematiserar, roar och oroar. Eftersom reklamen är med och påverkar hur vi ser på oss själva och samhället så är det också bra att den för fram en sundare syn. Men headhuntandet på kommunikatörer som säljer sig är också lite lurigt och något att hålla ögonen på. Det är viktigt att vara medveten om sitt varumärke även som bloggare och vloggare. Var går gränsen för trovärdigheten?  
 
Andra förslag på så kallade Key note speakers eller lockande hedline-person för VAFF är Molly Sanden, Happy Jankell, Cleo, Emil Beer, Joel Kinnaman, Daniel Adams Ray och Angelica Blick. Här har jag ytterligare namn och bloggar att känna in för att vara lite uppdaterad i den ungdomliga populärkulturen.
 
 
#1 - Paul M. Grahn

Cissi
Ja du är verkligen uppdaterad, läser bloggar och vädrar trender. Själv läser jag PRO:s olika utskick och en tidning som heter Helsingborg, man får den varje vecka gratis. Ja det finns en annan också som heter "Hallå". Men dom e rätt kass båda. Kul att du är "på" som vanligt. Själv är jag som mest "av" läser biografier och historia om sånt som var en gång, antisemitism, främlingshat och sånt, finns det idag också? Ja just ja det gör det ju fast i ny kostym. Ha så gott på Est/Media och vässa ungdomarna!
Kram
Paul