Skapar-rus på Nordic Watercolour Festival


Alina Sinivaara, från Helsningfors, får oss att släppa loss
 
Jag är helt sjukt nöjd över mitt galna tilltag att anmäla mig till Nordic watercolour festival. I kväll, söndagkväll, är jag liksom fortfarande rusig av skaparglädje. Naturligtvis tänker jag att; nu kommer jag nog att fortsätta måla, kanske samla ihop till en liten utställning så småningom, inreda en liten ateljé i något av våra tomma rum...Nåväl, jag tillåter mig att ha sådana storslagna planer och vilar i efterdyningarna av helgens flödande färg, kreativitet och glädje. Även om det inte blir mer än så här. Kan tänkas blir det teveserierna som tar över men just nu är det svårt att få stopp på bildidéerna, de kommer rusande emot mig när jag åker och köper pizza, det blir älv i motljus, parker, cykelbanor, hundar, promenerande par, Quattro stagioni, Vesuvio och megafeta Calzone. Nej! Stopp! Det blir inte bättre när jag blundar, då  kommer alla fantasimotiv.
 
Före lunch idag så höll Alina Sinivaara en punkig och befriande workshop med oss.  Hon höll igång fem sju åtta bilder samtidigt  och var inte så skitnoga med att byta vatten eller tvätta penslar. Alina var rädd om sitt vatten och allt pigment som samlades där och använde det mesta som gick. Efter hennes härliga "på golvet demonstration" fick vi starta med att måla på varandras bilder, en minut på varje. Vi stod ihop fyra och fyra runt bord i Hagaskolans gymnastiksal. Sedan fick vi jobba vidare med bilden som fanns på vår egen plats och därefter måla en serie utifrån den och kanske vidareutveckla utifrån olika kontraster. Vi fick rista, gnugga och hälla och vrida och vända så att färgen rann.
 
Tiden rann också iväg och det blev dags att ta sig ner till Bildmuseet för lunch och visning av utställningen Right is wrong.
 
Vi Umeåbor är stolta över vårt fina Bildmuseum
 
Lars vår tappre enögde entusiast, var sist ut att hålla workshop och bjuda på sina idéer

Efter lunch var vi alla på plats igen, sugna på att måla och lära oss mer. Lars visar generöst hur han jobbar. Även han håller fram enkelhet, lust och enkla billiga material, bland annat visar han oss hur man kan måla med en diskborste och sällan har jag sett så många händer girigt gripa tag i en sådan. Mårdhårspenslarna är överreklamerade, dessutom kan man tänka på hur de har det i burarna. Etiskt försvarbart och rättvisemärkt måleri!
Detta är det sista passet och vi målar på tre fyra olika papper samtidigt. Vi borstar med diskborsten, flödar ut färgen med billiga bredpenslar och skvätter färg på ribbstolar, plintar och strafflinjer.
 
 
Mitt motstånd mot materialsporter lindrades definitivt av denna genomgång
 

Ett par av övningarna utifrån Alinas workshop

 
Ett resultat av Lars A Perssons Workshop

 
Gästlärarna Peter, Mona, med sin musikerman och Alina och en av deltagarna från Norge, i väntan på taxi till flyget

Jag återkommer med fler bilder, dessa är från mobilkameran och de enda jag får in i bloggen hemifrån, för tillfället. Men titta in om ett par dagar så kommer det mera. Tack alla trevliga deltagare, lärare och Lars A Persson för ett suveränt arrangemang! Och jag har i alla fall städat ett rum och frigjort massa bordsyta...så vi får väl se hur det blir
 
Här har jag skrivit om förra gången jag gick. kurs med Lars A Persson. Det var i oktober 2011. Det får inte dröja så länge till nästa gång.