Genuspaket öppnat

 
Ett fint alternativ till de könsstereotypa varianterna man kan se i musikvideosammanhang, som eleverna  visade idag på redovisningen. Mod Carousel är ett Seattlegäng som här parodierar Robin Thickles musikvideo till låten Blurred lines, som av kan tolkas som uppmanande till våldtäkt.
 
Mina estetmedietvåor brottas med Stephan Mendel Enks bok Med uppenbar känsla för stil och Karin Ekmans Var så god-makt, kön och media. De får också en genomgång av Machofabriken Genusfotografen och Reklamombudsmannen. Meningen är att de ska uppmärksamma och bli medvetna om de stereotypa representationer av kön som omger oss i medierna. De ska också fundera på hur det påverkar oss och vilkas ansvar det är att förändra och utveckla de snäva ramar vi stängs in i. Både Machofabriken och Stephan Mendel Enk förklarar en del av männens våld, som hela samhället utsätts för, med de snäva ramar som beskriver och hyllar det manliga idealet. Machofabriken skrev jag om när det lanserades i mars 2011 (Machofabriken och Othello i lådan), först nu har jag införskaffat hela paketet. Det är bra, filmerna känns aktuella och skickligt producerade. Det är inte lätt att göra film om sånt här som inte åldras med en gång. Trots det viktiga ämnet är det oerhört lätt att det blir pateteisk, men dessa filmer är grymma.
 
Elevern har jobbat bra med uppgiften och hittat exempel på både stereotypa bilder men också många alternativ och motbilder.
 
Motbilder tycker jag att vi har fått i SVT både via Melodifestivalen och Grammisgalan. Gina Darawi diggade loss med Gudrun Schyman med manliga dansare i inledningen av Grammisgalan. Nour el Refai vinkade och blottade en hårig armhåla, något som för ett par år sedan utlöste en hatskräcksstorm då en i publiken ( måste jag kommentera att det var en kvinna...Lina Ehrin, som dessutom inte var på scen utan bara glad publik) blottade sin. Denna vink från Nour var ett viktigt och starkt statement och det har också blivit hyllat i medierna och i bloggosfären, läs mer här: Aftonbladet.
 
Jag tänker att vi behöver mer medvetna medieproducenter, de som säljer annonsplatser kan prata med kunderna om annonsernas utformning, vi behöver mer medvetna fotografer, stylister, kommunikatörer, strateger och marknadsförarare, mer medvetna chefer och PR-människor. Men vi behöver också att konsumenterna säger ifrån. Våga till exempel inte köpa något från American Apparel!!! Visa att det inte är lönsamt med skitreklam. Se ett tidigare inlägg: Dubbelt skamligt- årets sexist
 
Appropå skamligt, så såg jag ryska kosacker ge sig på representanter från Pussy Riot i Sotji. Med piskor pryglade kosackerna de unga modiga tjejerna som var helt obeväpnade och dessutom lättklädda. Med kosackmössor och uniformer och PISKOR tryckte de ner en fredlig, muntlig, musikalisk protest. SKÄMMES!!!
 
Med det får vi säga trevlig helg!!!