Dubbelt skamligt - Årets sexist

 
Isabell Uhlins foto av klasskompisen Lisa bryter mot könsstereotypen. Smockan går till 2013 års sexist
 
 
Genusfotografen, Tomas Gunnarsson har i år tillsammans med sina läsare utsett årets sexist bland olika svanska företag. Nominerade har varit både restaurang, tv-program, utsmyckning på nyhetsbyrå och affärer. Vinnare bland dessa sämsta, skamliga marknadsförare av unkna ideal blev American Apparel som jag har skrivit om tidigare här: Vi har hört det förut.
 
Skärmdump från Genusfotografen
 
Det allra mest obehagliga med American Apparels kommunikationstrategi är att de cyniskt utnyttjar sunda människors reaktioner på vad de tycker är fel. Det visar sig nämligen att man medvetet gör reklam som ska provocera och väcka protester. Man kan själv se till att vandalisera sina egna affischtavlor, skicka upprörda budskap till inflytelserika, feministiska och antisexestiska bloggare för att skapa opinion och UPPMÄRKSAMHET, för sina skamliga metoder och för sitt VARUMÄRKE. Lyssna på Medierna i P1 för att höra mer om detta. En av företrädarna för denna typ av marknadsföring är just nu ansvarig för American Apparel. Nina Åkestam som bloggar på resumé.se påtalar i intervjun i Medierna, hur obekvämt det kan bli internt för dem som arbetar i butiken. Ska man som personal också anses vara stolt över att representera en mycket unken syn på kvinnor som sexobjekt och pinuppor. 
 
Som motvikt till de sexistiska bilderna, som ni kan hitta själva via bland annat Genusfotografen, så visar jag några bilder (bland annat den överst i inlägget) som våra elever tog för ett par år sedan i samband med ett genusprojekt.
 
 
 
 
 
#1 - Anita BJ

Åh vad gulliga dom är/var :-) Och himla bra bilder blev det.

#2 - paul

Cissi
De där bilderna är "kungliga" d v s säger minst lika mycket som tusen ord. Fy fan vad mycket bra ni/vi har gjort på Mimer/Midgård.
Keep on trucking!
Kram
Paul

Svar: Kram o härligt att höra ifrån dig!
MammaMedia