Blommor lyser upp

 
Anemoner eller är det Ranunkel, i kruka som jag fick häromkvällen
 
Februari har i stort sett varit helt solfritt här i Umeå, den spektakulära kulturhuvudstadsinvigningens ljusshow till trots så är vi helt underminerade på ljus. De sista två dagarna har man kunnat se solen titta fram några stunder varpå folk stannat upp mitt i steget och vänt sina ansikten mot den oväntat framträdande livgivaren.
 
Här hemma njuter jag av blommor, köper ständigt nya buketter. De vissnar snabbt tycker jag, men det är bara att köpa nya. När jag var ung och hade mina första jobb vet jag att man kunde få kallortstillägg. När det är så här mörkt och solfattigt borde det finnas ett blomtilllägg på lönespecifikationen. Och de som inte har någon lön borde få sig tilldelat blomsterkuponger, för de behöver nog blommorna ännu bättre än jag.