Björn Borg says da! -reklam som äger kraft

Annons i Resumé nr 39-40
 

Förra veckan var vi med en grupp elever på studiebesök och workshop på kommunikationsbyrån Plakat. det är några av våra elever som ska jobba med kommunkation inför gymnasievalet. När vi samlades i konferensrummet möttes vi av första bilden av en presentation av uppdraget,  lysande röd bakgrund med texten "Kommunikation kan förbättra världen- Vår vision". Jag gillar det! Reklam påverkar våra attityder och värderingar, den talar om vad som är okej och vad som inte är det, den lyfter fram och den tystar ner, den hjälper eller stjälper vår syn på oss själva. Modig och jämställd kommunikation skapar förebilder och motvikt. 
 
Kommunikation kan förbättra världen, är ett statement som jag kopplar till ovanstående annons som jag såg i branschtidningen Resumé förra veckan. Först förstod jag inte, ja okej, jag kan vara seg ibland, men när jag förstod, nästan jublade jag. Så himla läckert...Men så drabbades jag av tvivel, en annons som denna i Resumé gör kanske inte så stor nytta, kan det vara att slå in öppna dörrar? men vid närmare efterforskning ( tack Marika på Pondus för länken) så verkar det som att en helsidesannons har varit införd i den homofobiska tidningen Moscow Times, se underwearexpert.com och adweek.com.
 
Jag skulle ge mycket för att ta del av debatten den kan skapa i Ryssland bland homofoberna. Jag tycker det är underbart lekfullt, snyggt och kreativt. Filmen som är aktuell som reklam för samma märke lär nog inte släppas in dock. jag vet ärligt inte hur det fungerar med Youtube i Ryssland, vad som släpps igenom och inte, men det måste säkert finnas genomtänkta censurvarianter. Här kan ni se filmen Love for all.
 
 
 
 
Om det är någon av er läsare som vet något mer om annonsen och filmen och hur de eventuellt har reagerat i Ryssland så kommentera gärna. Politiken böjer sig för ekonomin och den status ett högt värderat varumärke bär med sig. Kanske var någon på annonsavdelningen lite färgblind?
 
Jag tycker att de som designar OS-truppernas dräkter borde ta allvarligt och seriöst på detta med färgsättningen. Regnbågsdräkter till alla deltagare i truppen såväl idrottare som funktionärer. 
 
Ett tidigt exempel på hur reklam används för att förflytta gränser och så småningom vara med (kanske i alla fall lite) är Oliviero Toscanis annonser och utomhustavlor för Benetton. Apartheidmotståndarna använde reklamen i sin kamp. 
 
Kalsonger kanske kan innehålla ett riktigt kraftpaket, något för Putin själv att exponera sig i, han gillar ju lite halvnakna bilder på sig själv i machoposer, passande för vilken Prideparad som helst.