Vi har hört det förut

Konstnärlig frihet och kreativitet, eller ironi, är vanliga bortförlklaringar när företag gör reklam för sig med ruttna stereotyper och könsrollskonserverande bilder och kampanjer. SUCK my dick! Ja, precis som om att dom är sugna på att göra det, ser tjejerna ut i American Apparels reklambilder för en kollektion unisex-skjortor. Killarna påklädda, omedvetna om kameran, inga poser eller blickar som säger att, Åh, kom och ta mig nu! Nej, möjligtvis kan bilderna påminna om bilder på efterlysta eller interner, kanske nog så illa.
 
Här ser vi en neutral bild på en man som tydligt visar skjortan. Mannen behöver inte le sexigt eller inställsamt
 
Åhh, kom och hjälp mig av med skjortan, byxorna har jag redan tagit av!
 
Ni kan se att ljussättningen på kvinnan också är mer skuggig och liksom privat, det är mer tydligt att killen är plåtad i studio. Det stämmer också överens med att kvinnan oftare porträtteras i hemmiljö och män oftare i någon sorts offentlighet.
 Se kvinnans beslöjade blick, sängkammarblick, resten av kroppen är dock undermåligt beslöjad. Usch så tröttsamt! Läs mer om kampanjen, kritiken och företagets försvar här: Mail Online.
 
Kommentera gärna och tipsa om hur jag kommer åt fler bilder. Jag har själv inte läst Genusfotografen på länge, kanske har han skrivit om detta...måste kolla innan jag postar detta inlägg...Nej, där fanns ingenting, men läs bloggen emellanåt, det är ofta mycket intressanta exempel och han är enveten och kontaktar företag och får svar.